Ľudovít Jaroslav Šulek
(kresba akad. sochárky Ľudmily Cvengrošovej, fotografie Ľ. J. Šuleka sa nezachovali)
Pamätná tabuľa na počesť Ľ. J. Šuleka na priečelí budovy školy
| | Mladé roky Ľudovíta boli poznačené úmrtím oboch rodičov. Otec Ján Šulek, ktorý získal na vyšších školách (kolégium v Debrecíne a lýceum v Kežmarku) vzdelanie, aby mohol zastávať kňazský úrad, no pre nedostatok miesta pôsobil najprv ako učiteľ. (Od roku 1797 rektor ev. školy v Hybiach, v rokoch 1801-1805 učiteľ v Mošovciach, tu bol žiakom aj Ján Kollár). Až potom bol evanjelickým farárom v Pržne na Morave, potom v Sobotišti. Ján Šulek bol dva razy ženatý, prvou ženou mu bola Rozália Margaréta rodená Weberová. Hoci zomrela ako 33-ročná (1782-1815), mal s ňou 9 detí. Z nich sa stal známym najmä Ján Michal Šulek, lekár (1806-1860), ktorý bol autorom prvého ortopedicko-traumatologického diela pre ránhojičov u nás. Druhou manželkou Jána Šuleka bola Mária, rodená Neumannová (1786-1837), s ktorou mal tiež 9 detí. Z nich vynikol Bohuslav Karol Šulek (1816-1895), redaktor viacerých novín a od roku 1874 tajomník Juhoslovanskej akadémie vied v Záhrebe. Ďalšími známymi osobnosťami z tohto manželstva boli slovenskí martýri z revolučných rokov 1848-1849, Ľudovít Jaroslav, o ktorom bude nižšie reč podrobnejšie a Vilko (1829-1848). Ich nie každodennými sestrami boli Hermína (1829-1879), manželka ev. farára, básnika a náboženského spisovateľa Jána Jaroslava Boóra (1817-1894) a Ľudovíta Mária (1817-1894), matka Pavla Štefánika, babička Milana Rastislava Štefánika. Ľudovít Jaroslav Šulek sa narodil 12.9.1822 v Sobotišti v národne uvedomelom prostredí rodiny. Jeho mladé roky boli poznamenané úmrtím oboch rodičov v jednom roku (1837), keď mal Ľudko 15 a Vilko 12 rokov. Ľudovít Šulek v roku 1841 začal študovať na Evanjelickom lýceu v Bratislave. Tu sa prvýkrát stretáva s Ľudovítom Štúrom, námestníkom prof. J. Palkoviča, ktorý bol profesorom slovenskej histórie a filozofie dejín. A práve Štúr bol tou osobnosťou, ktorá mala rozhodujúci vplyv na rozvoj osobnosti mladého Ľ. Šuleka. Boli to hlavne tézy Heglovej filozofie protikladov - procesu vnútorného vývoja, prekonávanie a víťazstvo nad zastaraným, ktoré časovo boli blízke každému Štúrovmu žiakovi. Šulek si pozorne zapisuje do svojho denníka množstvo poznámok, hlavne výrokov Ľ. Štúra, ktorý sa stal jedným z významných prameňov Šulekových názorov na dianie na Slovensku a na kvasenie v Uhorsku. Ale Šulek nenasledoval epigónsky a bezvýhradne svojho učiteľa. Nepáčila sa mu Štúrova autoritatívnosť a neuznával očakávanú otrockú poslušnosť žiakov, vyplývajúcu zo značných zásluh ich profesora. Šulek aktívne pôsobil v Slovanskom ústave, kde pôsobil aj Štúr. Na pôde ústavu odznievali prednášky, básne slovenských básnikov, kultúrno-politické prejavy alebo vlastné prednášky študentov lýcea. V Šulekovi vyzrel mladý muž so záujmom o publicistiku. Zaujímajú ho dôležité demograficko-štatistické údaje o slovenských mestách a obciach, o dobrodružnom živote Morica Beňovského. Tento záujem sa premieta aj do roviny ochotníckej hry, na ktorú sa Šulek pripravoval ako herec. Zaujal ho i život legendárneho zbojníka Vdovčíka a tiež významní muži z maďarského tábora, ktorí prekonali typickú nepriazeň svojho prostredia a mali netradičný vzťah k Slovákom. Napríklad vo svojom denníku zo dňa 2. februára 1843 spomína, že keď v Turci získaval mnoho zemianskych podpisov na vydávanie Štúrových novín, práve Juraj Kossuth, ktorý bol uvedomelým Slovákom, pozitívne sa vyjadruje o správaní grófa Majlátha k Slovákom. Šulek v roku 1843 ukončil svoj denník a ďalšie krátke obdobie jeho života ostáva medzerovité a máme len kusé správy o jeho činnosti. Možno by bol denník ukončil, podobne ako ostatní národovci po meruôsmych revolučných rokoch, aby verejnosť oboznámil s jednou dôležitou etapou vývoja Slovákov v 19. storočí. Podobne v kusých zlomkoch sa nám zachovala aj jeho básnická tvorba. Dňa 13. marca 1845 Šulek prichádza pokračovať v štúdiu evanjelickej teológie do Halle. Bol to čas úporného štúdia a výraznej národnej aktivizácie. Cestou z Halle sa zastavil v Bratislave. Bratovi Drahotínovi Bohuslavovi písal do Záhrebu 5. mája 1845, že sa 6 týždňov zdržal v Bratislave, stráviac celý čas pri Štúrovi, kde s ním rokoval o spôsoboch pozdvihnutia slovenského národa. V Krajnom sa Šulek zdržal až do jesene 1845. Dňa 1. 8. 1845 sa zjavuje prvé číslo Štúrových novín, kde Šulek prispieva svojou prvou informáciou o národných oslavách na Javorine, kde účastníci zapálili vatru, prednášali básne a zaspievali večernú nábožnú pieseň. Od roku 1846 sa Šulek stáva Hurbanovým kaplánom v Hlbokom. Ľudovít si všimol nevšednú Hurbanovu aktivitu vo funkcií dekana, jeho vzťah k školám a učiteľom v okolí jeho pôsobnosti. Šulek sa zapájal do domácich zložiek národnej práce zakladaním knižníc, spolkov miernosti a nedeľných škôl. Mnohokrát musel zastupovať Hurbana v kňazských povinnostiach. |