Category Archives: Výchovné predmety

Výchovné predmety

Etická výchova

Vyučujúci:

  • príma – Mgr. Jozef Dolinský
  • sekunda – Mgr. Jozef Dolinský
  • tercia – Mgr. Jozef Dolinský
  • kvarta - Mgr. Denisa Orvošová
  • kvinta - Judita Ódor Vargová
  • sexta – Mgr. Roland Farkaš
  • I.A – Mgr. R. Farkaš
  • I.B - Mgr. Jozef Dolinský, Mgr. Roland Farkaš
  • II.A - Mgr. Jozef Dolinský
  • II.BMgr. Roland Farkaš, Mgr. Ivica Gyurcsovicsová

Uvedený predmet sa vyučuje v 1. a 2. ročníku štvorročného štúdia a v prvom až šiestom ročníku osemročného štúdia – v príme až v sexte v rozsahu 1 hodina týždenne.

Vyučujúci sa na hodinách zameriavajú predovšetkým na výchovnú časť tohto predmetu. Pracujú podľa zostavených plánov zameraných najmä na komunikáciu so žiakmi, na riešenie aktuálnych etických problémov v danom kolektíve, na výchovou v duchu humanizmu, na vzdelávanie v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, predchádzania všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu a v oblasti problematiky migrácie. Spolupracujú s pracovníkmi Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Komárne, zabezpečujú besedy s odborníkmi.

 

Hudobná výchova

Vyučujúca:

  • príma , sekunda - Mgr. Adriana Dragonová

Uvedený predmet sa vyučuje len v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.

Hudobná výchova formuje estetický, citový a morálny základ osobnosti žiakov. Vytvára predpoklady na poskytovanie zážitkov, radosti, pozitívnych životných podnetov tak, aby sa hudba stala súčasťou života žiakov. Posilňuje hodnotovú a vkusovú orientáciu žiakov. Tí spoznajú najvýznamnejších slovenských a svetových hudobných skladateľov jednotlivých štýlových období a ich vybrané diela, osvoja si slovenské ľudové piesne, ale aj piesne rôznych národov, získajú úctu ku svojej kultúre.

 

Umenie a kultúra

Vyučujúci:

  • kvinta – Bc. Tibor Gőcze
  • septima – Mgr. Alžbeta Kaššová
  • I.A - Bc. Tibor Gőcze
  • I.B - Mgr. Alžbeta Kaššová
  • III.A, B - Mgr. Alžbeta Kaššová

Uvedený predmet je podľa inovovaného školského vzdelávacieho programu zavedený len v 1. a 3. ročníku štvorročného štúdia. Je zameraný na rozvoj tvorivého myslenia, kreatívneho vyjadrovania myšlienok, na získavanie skúseností, zručností a návykov. Rozvíja v žiakoch kritické myslenie k súčasnej kultúrnej ponuke a k médiám. Učí študentov rozlišovať hlavné umelecké druhy, základné umelecké smery, vyjadrovať vlastné názory a vytvárať si hodnotové postoje. Motivuje, rozvíja a kultivuje osobnosť žiakov.

 

Výtvarná výchova

Vyučujúci:

  • príma – Mgr. Eva Dosúdilová
  • sekunda – Bc. Zdenka Bohušová

Uvedený predmet sa vyučuje v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.

Výtvarná výchova vedome rozvíja tvorivosť žiakov. Umožňuje im sebarealizovať sa, vyjadrovať vlastný názor výtvarnými prostriedkami, prostredníctvom vybraných médií, nástrojov a techník.

 

Spoločenská výchova

Vyučujúci:

  • príma – Mgr. art. Stanislav Králik
  • sekunda – Romana Mačicová
  • tercia – Mgr. art. Stanislav Králik
  • kvarta – Mgr. art. Stanislav Králik

Uvedený predmet sa vyučuje v prvom až štvrtom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 2 hodín týždenne, v tercii a v kvarte 1 hodina týždenne.

 

Hlavné úlohy PK

1. oblasť pedagogicko-metodická:
  • v sekunde a v 1. a 2.ročníku na hodinách etickej výchovy v štvorročnom štúdiu a v 1. až 4. ročníku na hodinách predmetu umenie a kultúra ďalej pracovať podľa nového Školského vzdelávacieho programu
  • vzájomne kooperovať pri obsahovom zameraní plánov na etickú výchovu a umenie a kultúru
  • vzájomne si pomáhať, odporúčať učebné pomôcky, vymieňať si ich
  • spolupodieľať sa na estetizácii školského prostredia
  • predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, prejavom intolerancie
  • venovať pozornosť dodržiavaniu ľudských práv, zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam v mimovyučovacom čase organizovaním besied, súťaží, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
  • sledovať a monitorovať nežiaduce javy, priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach a vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu
  • usmerňovať žiakov, aby rozvíjali správnu komunikáciu
  • viesť žiakov k asertivite
  • priebežne monitorovať, najmä na hodinách etickej výchovy správanie sa detí a ich zmeny
  • sledovať akékoľvek prejavy a zamerať sa na aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi
  • využívať účinné nástroje na predchádzanie, resp. riešenie prejavov problémového správania, záškoláctva, šikanovania, fyzického a psychického týrania, delikvencie, zneužívania návykových látok, sexuálneho zneužívania, prejavov extrémizmu a pod.
  • výchovne využívať prvky environmentálmej výchovy, sexuálnej výchovy a výchovy k rodičovstvu, v tematických diskusiách sa zamerať na boj proti korupcii
  • na hodinách etickej výchovy venovať patričnú pozornosť témam týkajúcim sa starších ľudí s cieľom zvyšovania úcty žiakov voči nim
  • školské a mimoškolské aktivity pri vhodných príležitostiach zamerať na zvyšovanie pozornosti voči starším ľuďom
  • poukazovať na negatívne následky fajčenia, požívania alkoholických nápojov
  • snažiť sa o účinnú prevenciu proti šíreniu legálnych i nelegálnych drog v školskom prostredí
  • v rámci medzipredmetových vzťahov pripravovať aktivity zamerané na prevenciu a elimináciu rizikového správania s dôrazom na výchovu k právnemu vedomiu
  • klásť dôraz na zodpovednosť za svoje činy
2. oblasť odborno-kultúrna:
  • zapájať žiakov do výtvarných a hudobno-speváckych súťaží v rámci školy, CVČ, mesta či okresu
  • organizovať návštevy výstav a galérií výtvarných umení v rámci pôsobiska školy
  • organizovať návštevy výchovných koncertov podľa ponúk
  • pripravovať besedy s odborníkmi najmä v predmete etická výchova
  • prehlbovať spoluprácu s pracovníčkami Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
  • zúčastňovať sa na príprave kultúrneho programu pre školu a mesto
  • zapájať sa do akcií organizovaných CVČ
  • vyhlasovať aktivity k Svetovému dňu duševného zdravia, Týždňu boja proti a stresu, Svetovému dňu nefajčenia, Európskemu týždňu Boja proti drogám, Svetovému dňu prevencie HIV/AIDS, Európskemu týždňu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • v zmysle Národného programu duševného zdravia MZ SR realizovať besedy a aktivity o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia
  • uskutočňovať besedy so psychológmi, lekármi, preventistami

Členovia tejto predmetovej komisie rozvíjajú medzipredmetové vzťahy napr. s PK biológie (besedy o drogách), s PK slovenského jazyka (návštevy divadelných predstavení v Nitre, v Trnave a v Bratislave).

Pravidelne spolupracujeme s pracovníkmi CVČ, zúčastňujeme sa na nimi organizovaných aktivitách. Navštevujeme stále expozície a aktuálne výstavy v Podunajskom múzeu.

Výchovné predmety etická výchova, výtvarná výchova, hudobná výchova a spoločenská výchova sú neklasifikované. Práca na hodinách je náročná.

Predmet umenie a kultúra je klasifikovaný.

 

Aktivity a prezentácia na verejnosti

Členovia PK spolupracujú s pracovníkmi CVČ, DMS, CPP a Podunajského múzea.

 

Aranžovanie

Prednášky

Ručne vyrobené hračky

Výtvarná súťaž

Výzdoba školy