Author Archives: vychopred
Výchovné predmety
Etická výchova
Vyučujúci:
- príma – Mgr. Jozef Dolinský
- sekunda – Mgr. Jozef Dolinský
- tercia – Mgr. Jozef Dolinský
- kvarta - Mgr. Denisa Orvošová
- kvinta - Judita Ódor Vargová
- sexta – Mgr. Roland Farkaš
- I.A – Mgr. R. Farkaš
- I.B - Mgr. Jozef Dolinský, Mgr. Roland Farkaš
- II.A - Mgr. Jozef Dolinský
- II.B - Mgr. Roland Farkaš, Mgr. Ivica Gyurcsovicsová
Uvedený predmet sa vyučuje v 1. a 2. ročníku štvorročného štúdia a v prvom až šiestom ročníku osemročného štúdia – v príme až v sexte v rozsahu 1 hodina týždenne.
Vyučujúci sa na hodinách zameriavajú predovšetkým na výchovnú časť tohto predmetu. Pracujú podľa zostavených plánov zameraných najmä na komunikáciu so žiakmi, na riešenie aktuálnych etických problémov v danom kolektíve, na výchovou v duchu humanizmu, na vzdelávanie v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, predchádzania všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu a v oblasti problematiky migrácie. Spolupracujú s pracovníkmi Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Komárne, zabezpečujú besedy s odborníkmi.
Hudobná výchova
Vyučujúca:
- príma , sekunda - Mgr. Adriana Dragonová
Uvedený predmet sa vyučuje len v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.
Hudobná výchova formuje estetický, citový a morálny základ osobnosti žiakov. Vytvára predpoklady na poskytovanie zážitkov, radosti, pozitívnych životných podnetov tak, aby sa hudba stala súčasťou života žiakov. Posilňuje hodnotovú a vkusovú orientáciu žiakov. Tí spoznajú najvýznamnejších slovenských a svetových hudobných skladateľov jednotlivých štýlových období a ich vybrané diela, osvoja si slovenské ľudové piesne, ale aj piesne rôznych národov, získajú úctu ku svojej kultúre.
Umenie a kultúra
Vyučujúci:
- kvinta – Bc. Tibor Gőcze
- septima – Mgr. Alžbeta Kaššová
- I.A - Bc. Tibor Gőcze
- I.B - Mgr. Alžbeta Kaššová
- III.A, B - Mgr. Alžbeta Kaššová
Uvedený predmet je podľa inovovaného školského vzdelávacieho programu zavedený len v 1. a 3. ročníku štvorročného štúdia. Je zameraný na rozvoj tvorivého myslenia, kreatívneho vyjadrovania myšlienok, na získavanie skúseností, zručností a návykov. Rozvíja v žiakoch kritické myslenie k súčasnej kultúrnej ponuke a k médiám. Učí študentov rozlišovať hlavné umelecké druhy, základné umelecké smery, vyjadrovať vlastné názory a vytvárať si hodnotové postoje. Motivuje, rozvíja a kultivuje osobnosť žiakov.
Výtvarná výchova
Vyučujúci:
- príma – Mgr. Eva Dosúdilová
- sekunda – Bc. Zdenka Bohušová
Uvedený predmet sa vyučuje v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.
Výtvarná výchova vedome rozvíja tvorivosť žiakov. Umožňuje im sebarealizovať sa, vyjadrovať vlastný názor výtvarnými prostriedkami, prostredníctvom vybraných médií, nástrojov a techník.
Spoločenská výchova
Vyučujúci:
- príma – Mgr. art. Stanislav Králik
- sekunda – Romana Mačicová
- tercia – Mgr. art. Stanislav Králik
- kvarta – Mgr. art. Stanislav Králik
Uvedený predmet sa vyučuje v prvom až štvrtom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 2 hodín týždenne, v tercii a v kvarte 1 hodina týždenne.
Hlavné úlohy PK
1. oblasť pedagogicko-metodická:
- v sekunde a v 1. a 2.ročníku na hodinách etickej výchovy v štvorročnom štúdiu a v 1. až 4. ročníku na hodinách predmetu umenie a kultúra ďalej pracovať podľa nového Školského vzdelávacieho programu
- vzájomne kooperovať pri obsahovom zameraní plánov na etickú výchovu a umenie a kultúru
- vzájomne si pomáhať, odporúčať učebné pomôcky, vymieňať si ich
- spolupodieľať sa na estetizácii školského prostredia
- predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, prejavom intolerancie
- venovať pozornosť dodržiavaniu ľudských práv, zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam v mimovyučovacom čase organizovaním besied, súťaží, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
- sledovať a monitorovať nežiaduce javy, priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach a vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu
- usmerňovať žiakov, aby rozvíjali správnu komunikáciu
- viesť žiakov k asertivite
- priebežne monitorovať, najmä na hodinách etickej výchovy správanie sa detí a ich zmeny
- sledovať akékoľvek prejavy a zamerať sa na aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi
- využívať účinné nástroje na predchádzanie, resp. riešenie prejavov problémového správania, záškoláctva, šikanovania, fyzického a psychického týrania, delikvencie, zneužívania návykových látok, sexuálneho zneužívania, prejavov extrémizmu a pod.
- výchovne využívať prvky environmentálmej výchovy, sexuálnej výchovy a výchovy k rodičovstvu, v tematických diskusiách sa zamerať na boj proti korupcii
- na hodinách etickej výchovy venovať patričnú pozornosť témam týkajúcim sa starších ľudí s cieľom zvyšovania úcty žiakov voči nim
- školské a mimoškolské aktivity pri vhodných príležitostiach zamerať na zvyšovanie pozornosti voči starším ľuďom
- poukazovať na negatívne následky fajčenia, požívania alkoholických nápojov
- snažiť sa o účinnú prevenciu proti šíreniu legálnych i nelegálnych drog v školskom prostredí
- v rámci medzipredmetových vzťahov pripravovať aktivity zamerané na prevenciu a elimináciu rizikového správania s dôrazom na výchovu k právnemu vedomiu
- klásť dôraz na zodpovednosť za svoje činy
2. oblasť odborno-kultúrna:
- zapájať žiakov do výtvarných a hudobno-speváckych súťaží v rámci školy, CVČ, mesta či okresu
- organizovať návštevy výstav a galérií výtvarných umení v rámci pôsobiska školy
- organizovať návštevy výchovných koncertov podľa ponúk
- pripravovať besedy s odborníkmi najmä v predmete etická výchova
- prehlbovať spoluprácu s pracovníčkami Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
- zúčastňovať sa na príprave kultúrneho programu pre školu a mesto
- zapájať sa do akcií organizovaných CVČ
- vyhlasovať aktivity k Svetovému dňu duševného zdravia, Týždňu boja proti a stresu, Svetovému dňu nefajčenia, Európskemu týždňu Boja proti drogám, Svetovému dňu prevencie HIV/AIDS, Európskemu týždňu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- v zmysle Národného programu duševného zdravia MZ SR realizovať besedy a aktivity o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia
- uskutočňovať besedy so psychológmi, lekármi, preventistami
Členovia tejto predmetovej komisie rozvíjajú medzipredmetové vzťahy napr. s PK biológie (besedy o drogách), s PK slovenského jazyka (návštevy divadelných predstavení v Nitre, v Trnave a v Bratislave).
Pravidelne spolupracujeme s pracovníkmi CVČ, zúčastňujeme sa na nimi organizovaných aktivitách. Navštevujeme stále expozície a aktuálne výstavy v Podunajskom múzeu.
Výchovné predmety etická výchova, výtvarná výchova, hudobná výchova a spoločenská výchova sú neklasifikované. Práca na hodinách je náročná.
Predmet umenie a kultúra je klasifikovaný.
Aktivity a prezentácia na verejnosti
Členovia PK spolupracujú s pracovníkmi CVČ, DMS, CPP a Podunajského múzea.