Category Archives: Predmety

MATBOJ 2024

MATBOJ  2024

V rámci Šulekových dní sa uskutočnil XVI. ročník školskej matematickej súťaže MATBOJ, dňa 17. októbra 2024 pre 4 – ročné gymnázium a vyššie ročníky 8 – ročného gymnázia a dňa 22. októbra 2024 pre nižšie ročníky 8 – ročného gymnázia. Súťaže sa zúčastnilo spolu 51 žiakov, ktorí súťažili v piatich kategóriach. Najúspešnejšie družstvo v každej kategórií bolo ocenené sladkou odmenou.

Zloženie víťazných družstiev:

PRÍMA: Hana Bartová, Mia Fekete, Sofia Zuzana Vasová

SEKUNDA: Alexander Barkóci, Michal Hudík, Patrik Senčák

TERCIA: Réka Dudáš, Zsófia Kulacs, Dominika Sudická

KVARTA: Charlotte Froncová, Zaira Očkajáková, Sára Róza Rigó

1.ročník : Vanda Bónová, Kiara Madarászová, Filip Zezula

2.ročník: Benjamín Beše, Karol Csiba, Jakub Hegedüš

3.ročník: Marek Rajko, Branislav Manzal, Veronika Lörinz

PRIPRAVUJEME V ŠK.ROKU 2024/2025

Aj v školskom roku 2024/2025 plánujeme v rámci predmetovej komisie AJ pre našich žiakov rôzne zaujímavé podujatia.

24.10.2024 sa výber študentov tretieho a štvrtého ročníka zúčastní divadelného predstavenie v anglickom jazyku v podaní TNT Theatre z Veľkej Británie, The Great Gatsby.

V termíne od 9.-14.12.2024 sa výber študentov druhého a tretieho ročníka zúčastní poznávacieho zájazdu do Veľkej Británie. V rámci zájazdu navštívime nielen Londýn, ale aj Windsor a Cambridge.

Tešíme sa na školský rok plný nových zážitkov, skúseností a študijných úspechov!

Dva v jednom

Učenie môže byť aj zábava. Na chvíľku sme sa vrátili späť do našich detských čias a nenápadne sme sa pomocou molekulových stavebníc naučili niečo nové.

Geografia

Vyučujúci geografie:

  • Mgr. Ladislav Dragon
  • Mgr. Judita Ódor Vargová
  • Kabinet geografie sa nachádza na druhom poschodí č. dverí 215.

    Ciele predmetu:

    Geografia rozvíja súbor kľúčových kompetencií, ktoré majú prevažne priestorový a integrujúci charakter. Považuje sa za ne súbor vedomostí, zručností a schopností, ktoré vie žiak správne skombinovať a tak porozumieť, interpretovať a prakticky využívať danosti krajiny.

    Geografická olympiáda:

    Geografická olympiáda (GO) je určená žiakom základných škôl, osemročných gymnázií a stredných škôl so záujmom o geografiu a iné geografii príbuzné vedné odbory. Člení sa na 9 kategórií a organizuje sa v 4 kolách – školskom, okresnom, krajskom a celoštátnom. Najlepší súťažiaci zo stredných škôl sa zúčastňujú Medzinárodnej geografickej olympiády (IGEO) a Stredoeurópskej geografickej olympiády a žiaci zo základných škôl National Geographic World Championship.

    Študenti, ktorí majú hlbší záujem o geografiu, sa zapájajú do geografickej olympiády. Cieľom tejto súťaže je ďalej rozvíjať záujem o uvedený predmet a podporiť rozširovanie ich geografických vedomostí.

    Geografické exkurzie:

    Každá exkurzia by mala mať okrem náučného cieľa i výchovný cieľ. V čom spočíva? Žiaci spoznávajú historické pamiatky, výsledky práce mnohých ľudí, nenásilne sú vedení k tomu, aby si vážili a chránili svoje okolie. Pri návšteve výrobného podniku, ktorého produkty sa exportujú do sveta, učíme žiakov chápať globalizáciu, význam spolupráce. Pozorujú náročný výrobný proces, lepšie chápu cenu tovaru a svoju zodpovednosť za vcelku bežné veci, ktoré vlastnia. Žiaci sú nútení plniť si základné povinnosti, ktoré na exkurzii dostanú. Musia sa prispôsobovať kolektívu, požiadavkám okolia – spolužiakov, učiteľa či sprievodcu. V neposlednom rade exkurzie ponúkajú široké možnosti, ako vychovávať žiakov k estetickému cíteniu. Učíme žiakov všímať si prírodné krásy, krásy umenia, krásu okolitej krajiny.

    1. Exkurzia do Vysokých Tatier so zameraním na vysokohorskú turistiku

    Naši študenti 3. ročníka pod vedením Mgr. Ladislava Dragona sa každoročne zúčastňujú v dvoch turnusoch geografickej exkurzie do Vysokých Tatier.

    Cieľom exkurzie je pozorovanie fauny a flóry a neživej prírody vo Vysokych Tatrách. Vertikálna zonálnosť rastlinstva. Študenti pri ideálnom počasí prekonajú výškový rozdiel od 110 m.n.m – KN po 1884 m.n.m – Batizovské pleso; návštevu Belianskej jaskyne; zaujímavosti turistických chodníkov, napr. Rainerova chata, Studenovodské vodopády atď.; prehliadku centra Banskej Bystrice… Študenti po absolvovaní exkurzie vypracujú seminárnu prácu, v ktorej spracujú informácie a postrehy.

    Táto exkurzia trvá 4 dni v termínoch máj a jún.

    2. Exkurzia do NP PIENINY – Haligovce

    Každoročne sa uskutočňuje v mesiaci jún pod vedením Mgr. Ladislava Dragona geografická exkurzia do NP PIENINY pre 1. ročníky.

    Cieľom exkurzie bolo pozorovanie fauny a flóry a neživej prírody v Pieninách. Študenti pozorovali prielom Dunajca, ktorý je jednou z najkrajších prírodných rezervácií v Európe. V dĺžke 8,5 km ho vymodelovala rieka Dunajec v podloží pieninského úseku bradlového pásma. Údolie rieky je tu hlboké 200 – 300 m a koryto vytvára 7 veľkých meandrov. Predstavuje krajinársky a prírodovedne najhodnotnejšie územie Pieninského národného parku s veľmi významnou turistickou atraktivitou. Turistický chodník popri rieke v prielome spája známy Červený Kláštor s obcou Lesnica na opačnej strane. Chodník je zároveň náučno-exkurznou trasou s 10 zastávkami…

    3. Exkurzia do Vyšehradu, Ostrihomu a Štúrova

    Kabinet geografie organizuje aj exkurziu na Vyšehrad pre prvé ročníky. Exkurzie sa uskutočňujú v mesiaci september a október. Žiaci sa okrem histórie Vyšehradu mohli pokochať veľkolepou bazilikou v Ostrihome a odpočinúť si v historickom centre mesta Štúrovo. Najväčší zážitok im však poskytla bobová dráha pri Vyšehrade.

    4. Exkurzia do Hurbanova – hvezdáreň a hydrometeorologický ústav

    Žiaci 3G a 4G sa zúčastnili exkurzie vo hvezdárni celoeurópskeho významu. Spoznali históriu a súčasnosť hvezdárne a v planetáriu sa vizuálne oboznámili s planétami Slnečnej sústavy. Následne sme navštívili meteorologickú stanicu.

Príprava na ďalšie štúdium

Školský rok 2023/24 aj úvod nového školského roka 2024/25 sa niesol v duchu prípravy seminaristov z chémie na ďalšie štúdium aj budúce možné povolanie. Absolventi nášho gymnázia a študenti Masarykovej univerzity, Miki a Braňo, a pani PharmDr Komjáthy pripravili zaujímavé prezentácie. Následne nám pani doktorka ponúkla možnosť návštevy nemocničnej lekárne

 

 

Mladý vedec

Gymnázium Ľ. J. Šuleka organizovalo počas Šulekových dní prírodovednú súťaže Mladý vedec. Súťaž je určená pre žiakov 8. a 9. ročníka základnej školy. Žiaci sa v novom prostredí rýchlo zorientovali a tímovo pracovali na úlohách, ktoré nie sú zamerané na overovanie encyklopedických vedomostí. Mnohé odpovede sa skrývajú v samotných úvodných informáciách.

Šulekova chemická súťaž

V školskom roku 2023/24 sme obnovili pre  seminaristov 3. ročníka a žiakov LCC teoretické a praktické úlohy v rámci Šulekovej chemickej súťaže. V teoretickej časti súťažiaci riešia 60 úloh s výberom správnej odpovede (ABCD).V praktickej časti súťažiaci riešia 2 úlohy experimentálneho charakteru. Najlepšie výsledky 5. ročníka súťaže dosiahli Matúš,  Martina a Stela.


Výchovné predmety

Etická výchova

Vyučujúci:

  • príma – Mgr. Jozef Dolinský
  • sekunda – Mgr. Jozef Dolinský
  • tercia – Mgr. Jozef Dolinský
  • kvarta - Mgr. Denisa Orvošová
  • kvinta - Judita Ódor Vargová
  • sexta – Mgr. Roland Farkaš
  • I.A – Mgr. R. Farkaš
  • I.B - Mgr. Jozef Dolinský, Mgr. Roland Farkaš
  • II.A - Mgr. Jozef Dolinský
  • II.BMgr. Roland Farkaš, Mgr. Ivica Gyurcsovicsová

Uvedený predmet sa vyučuje v 1. a 2. ročníku štvorročného štúdia a v prvom až šiestom ročníku osemročného štúdia – v príme až v sexte v rozsahu 1 hodina týždenne.

Vyučujúci sa na hodinách zameriavajú predovšetkým na výchovnú časť tohto predmetu. Pracujú podľa zostavených plánov zameraných najmä na komunikáciu so žiakmi, na riešenie aktuálnych etických problémov v danom kolektíve, na výchovou v duchu humanizmu, na vzdelávanie v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, predchádzania všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu a v oblasti problematiky migrácie. Spolupracujú s pracovníkmi Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Komárne, zabezpečujú besedy s odborníkmi.

 

Hudobná výchova

Vyučujúca:

  • príma , sekunda - Mgr. Adriana Dragonová

Uvedený predmet sa vyučuje len v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.

Hudobná výchova formuje estetický, citový a morálny základ osobnosti žiakov. Vytvára predpoklady na poskytovanie zážitkov, radosti, pozitívnych životných podnetov tak, aby sa hudba stala súčasťou života žiakov. Posilňuje hodnotovú a vkusovú orientáciu žiakov. Tí spoznajú najvýznamnejších slovenských a svetových hudobných skladateľov jednotlivých štýlových období a ich vybrané diela, osvoja si slovenské ľudové piesne, ale aj piesne rôznych národov, získajú úctu ku svojej kultúre.

 

Umenie a kultúra

Vyučujúci:

  • kvinta – Bc. Tibor Gőcze
  • septima – Mgr. Alžbeta Kaššová
  • I.A - Bc. Tibor Gőcze
  • I.B - Mgr. Alžbeta Kaššová
  • III.A, B - Mgr. Alžbeta Kaššová

Uvedený predmet je podľa inovovaného školského vzdelávacieho programu zavedený len v 1. a 3. ročníku štvorročného štúdia. Je zameraný na rozvoj tvorivého myslenia, kreatívneho vyjadrovania myšlienok, na získavanie skúseností, zručností a návykov. Rozvíja v žiakoch kritické myslenie k súčasnej kultúrnej ponuke a k médiám. Učí študentov rozlišovať hlavné umelecké druhy, základné umelecké smery, vyjadrovať vlastné názory a vytvárať si hodnotové postoje. Motivuje, rozvíja a kultivuje osobnosť žiakov.

 

Výtvarná výchova

Vyučujúci:

  • príma – Mgr. Eva Dosúdilová
  • sekunda – Bc. Zdenka Bohušová

Uvedený predmet sa vyučuje v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.

Výtvarná výchova vedome rozvíja tvorivosť žiakov. Umožňuje im sebarealizovať sa, vyjadrovať vlastný názor výtvarnými prostriedkami, prostredníctvom vybraných médií, nástrojov a techník.

 

Spoločenská výchova

Vyučujúci:

  • príma – Mgr. art. Stanislav Králik
  • sekunda – Romana Mačicová
  • tercia – Mgr. art. Stanislav Králik
  • kvarta – Mgr. art. Stanislav Králik

Uvedený predmet sa vyučuje v prvom až štvrtom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 2 hodín týždenne, v tercii a v kvarte 1 hodina týždenne.

 

Hlavné úlohy PK

1. oblasť pedagogicko-metodická:
  • v sekunde a v 1. a 2.ročníku na hodinách etickej výchovy v štvorročnom štúdiu a v 1. až 4. ročníku na hodinách predmetu umenie a kultúra ďalej pracovať podľa nového Školského vzdelávacieho programu
  • vzájomne kooperovať pri obsahovom zameraní plánov na etickú výchovu a umenie a kultúru
  • vzájomne si pomáhať, odporúčať učebné pomôcky, vymieňať si ich
  • spolupodieľať sa na estetizácii školského prostredia
  • predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, prejavom intolerancie
  • venovať pozornosť dodržiavaniu ľudských práv, zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam v mimovyučovacom čase organizovaním besied, súťaží, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
  • sledovať a monitorovať nežiaduce javy, priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach a vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu
  • usmerňovať žiakov, aby rozvíjali správnu komunikáciu
  • viesť žiakov k asertivite
  • priebežne monitorovať, najmä na hodinách etickej výchovy správanie sa detí a ich zmeny
  • sledovať akékoľvek prejavy a zamerať sa na aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi
  • využívať účinné nástroje na predchádzanie, resp. riešenie prejavov problémového správania, záškoláctva, šikanovania, fyzického a psychického týrania, delikvencie, zneužívania návykových látok, sexuálneho zneužívania, prejavov extrémizmu a pod.
  • výchovne využívať prvky environmentálmej výchovy, sexuálnej výchovy a výchovy k rodičovstvu, v tematických diskusiách sa zamerať na boj proti korupcii
  • na hodinách etickej výchovy venovať patričnú pozornosť témam týkajúcim sa starších ľudí s cieľom zvyšovania úcty žiakov voči nim
  • školské a mimoškolské aktivity pri vhodných príležitostiach zamerať na zvyšovanie pozornosti voči starším ľuďom
  • poukazovať na negatívne následky fajčenia, požívania alkoholických nápojov
  • snažiť sa o účinnú prevenciu proti šíreniu legálnych i nelegálnych drog v školskom prostredí
  • v rámci medzipredmetových vzťahov pripravovať aktivity zamerané na prevenciu a elimináciu rizikového správania s dôrazom na výchovu k právnemu vedomiu
  • klásť dôraz na zodpovednosť za svoje činy
2. oblasť odborno-kultúrna:
  • zapájať žiakov do výtvarných a hudobno-speváckych súťaží v rámci školy, CVČ, mesta či okresu
  • organizovať návštevy výstav a galérií výtvarných umení v rámci pôsobiska školy
  • organizovať návštevy výchovných koncertov podľa ponúk
  • pripravovať besedy s odborníkmi najmä v predmete etická výchova
  • prehlbovať spoluprácu s pracovníčkami Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
  • zúčastňovať sa na príprave kultúrneho programu pre školu a mesto
  • zapájať sa do akcií organizovaných CVČ
  • vyhlasovať aktivity k Svetovému dňu duševného zdravia, Týždňu boja proti a stresu, Svetovému dňu nefajčenia, Európskemu týždňu Boja proti drogám, Svetovému dňu prevencie HIV/AIDS, Európskemu týždňu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • v zmysle Národného programu duševného zdravia MZ SR realizovať besedy a aktivity o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia
  • uskutočňovať besedy so psychológmi, lekármi, preventistami

Členovia tejto predmetovej komisie rozvíjajú medzipredmetové vzťahy napr. s PK biológie (besedy o drogách), s PK slovenského jazyka (návštevy divadelných predstavení v Nitre, v Trnave a v Bratislave).

Pravidelne spolupracujeme s pracovníkmi CVČ, zúčastňujeme sa na nimi organizovaných aktivitách. Navštevujeme stále expozície a aktuálne výstavy v Podunajskom múzeu.

Výchovné predmety etická výchova, výtvarná výchova, hudobná výchova a spoločenská výchova sú neklasifikované. Práca na hodinách je náročná.

Predmet umenie a kultúra je klasifikovaný.

 

Aktivity a prezentácia na verejnosti

Členovia PK spolupracujú s pracovníkmi CVČ, DMS, CPP a Podunajského múzea.

 

Aranžovanie

Prednášky

Ručne vyrobené hračky

Výtvarná súťaž

Výzdoba školy

Matematika

Vyučujúci matematiky

  • Mgr. Mariana Dubranová
  • Mgr. Ivica Gyurcsovicsová
  • Mgr. Ingrid Keťková
  • Mgr. Milan Kováč, PhD.
  • Mgr. Mária Kubíková

Vyučovanie matematiky

Povinný predmet MATEMATIKA.

Príma – Septima: 4 hodiny/ týždeň

Oktáva: 2 hodiny/ týždeň

1. ročník – 3. ročník: 4 hodiny/ týždeň

4. ročník: 2 hodiny/ týždeň

Voliteľný predmet SEMINÁR Z MATEMATIKY.

Septima a 3. ročník: 2 hodiny/ týždeň

Oktáva a 4. ročník: 4 hodiny/ týždeň

MATEMATICKÉ SÚŤAŽE 2023 – 2024

MATEMATICKÁ OLYMPIÁDA

Okresné kolo:

Z6          Alexander Barkóci, príma, úspešný riešiteľ 6. miesto

Daniela Puťošová, príma, riešiteľ

Stela Ambrošová, príma, riešiteľ

Z7          Dominika Sudická, sekunda, úspešný riešiteľ

Zsófia Kulacs, sekunda, úspešný riešiteľ

Réka Dudás, sekunda, riešiteľ

Z8          bez účasti

Z9          bez účasti

Školské kolo:

kat. C    bez účasti

kat. B    Samuel Plavec, II.A, úspešný riešiteľ

kat. A    bez účasti

Krajské kolo:

kat. B    Samuel Plavec, II.A, úspešný riešiteľ

Angličtina trochu inak

Aj v školskom roku 2023/2024 sa naši žiaci zúčastnili niekoľkých zaujímavých kultúrnych podujatí, olympiád, ale aj vedomostných kvízov.

Po víťazstve školského a okresného kola anglickej olympiády sa žiačka sekundy Dominika Sudická, ktorá sa tejto súťaže zúčastnila prvýkrát, umiestnila v krajskom kole na krásnom treťom mieste. Lujza Tóthová, žiačka štvrtého ročníka, ktorá sa krajského kola zúčastnila niekoľkokrát, v tomto školskom roku v krajskom kole získala štvrté miesto.

Počas tohto školského roka sme sa taktiež zúčastnili aj dvoch divadelných predstavení v Bratislave v podaní TNT  Theatre Britain.

Naši žiaci v pravidelných intervaloch absolvovali konverzačné hodiny s native speaker -om, v rámci ktorých sme sa snažili rozvíjať nielen ich komunikačné zručnosti a všeobecný prehľad, ale aj vedomosti v oblasti geografie, školstva a zdravotníctva.

S veľkou radosťou sme tiež privítali jedného z našich absolventov, ktorý si pre nás pripravil rôzne interaktívne hry a vedomostné kvízy.

Tento školský rok bol pre nás všetkých úspešným vďaka usilovnosti a cieľavedomosti našich žiakov. My pedagógovia sme na nich patrične hrdí a tešíme sa na všetky nové výzvy a skúsenosti, ktoré nám prinesie nasledujúci školský rok. Ďakujeme.

Pre viac informácií prosím navštívte Facebook stránku našej školy. Ďakujeme!

PYTAGORIÁDA 2023

Školské kolo sa uskutočnilo dňa 13.12.2023

kat. P6: , zúčastnili sa 9 žiaci prímy. Úspešná riešiteľka: Adam Kuníček, Stela Ambrošová.

kat. P8: zúčastnili  sa 7 žiaci sekundy. Úspešní riešitelia: Dominika Sudická.

kat. P8: zúčastnili  sa 2 žiaci tercie. Úspešní riešitelia neboli.

Okresné  kolo sa uskutočnilo dňa 10.4.2024.

kat. P6: , zúčastnila sa   žiačka z prímy. Úspešná riešiteľka:

kat. P7: zúčastnila sa   žiačka zo sekundy. Neúspešná riešiteľka

MATBOJ 2023

26.10.2023 4-ročné gymnázium a vyšší stupeň osemročného gymnázia

1. ročník a kvinta: najúspešnejšia: kvinta (Petra Bujdošová, Martin Švec, Matej Lopata)

2. ročník a sexta: najúspešnejšia: II.A ( Marek Rajko, Samuel Plavec, Branislav Manczal)

3. ročník a septima: najúspešnejšia: septima ( Karolína Daňková, Laura Nagyová, Alexandra Poláková)

20.10.2023 nižší stupeň osemročného gymnázia

Príma: úspešnejší boli Alex Barkóci, Adam Kuníček, Patrik Senčák

Sekunda: úspešnejší boli Dominika Sudická, Zsófia Kulacs, Barbora Kojnoková

Tercia: Charlotte Froncová, Erik Martin Cseri, Nella Vidová, Alex Ódor, Zaira Očkajáková,Dóra Hajósy

Kvarta: Martin Gogola, Emma Kucmanová, Olívia Nagy

Náboj Junior 2023

Do súťaže sme zaregistrovali 1 družstvo. Súťaž prebiehala 24.11. 2023 v Gymnáziu v Šuranoch. Štvorčlenné družstvo (Olívia Nagy (Kvarta), Daniel Hudík (Kvarta), Liliana Antal (Kvarta), Márk Príbelský (Kvarta) skončilo na 235. mieste v na Slovensku.

Šport na gymnáziu

V rámci Šulekových dní organizujeme 15.10.2024 volejbalový turnaj žiačok SŠ,pod záštitou mesta Komárno za účasti 4 družstiev : 1.Gymnázium Móra Jókaiho Komárom,2.Gymnázium Nové Zámky,3.Gymnázium H.Selyeho Komárno ,4.Gymnázium Ľ.J.Šuleka Komárno

Ďakujeme dievčatám za reprezentáciu školy a blahoželáme k 1.miestu na vydarenom volejbalovom turnaji.

11.novembra usporiadame MO vo flórbale žiačok SŠ za účasti 6 družstiev.

12.novembra organizujeme už 18.ročník Memoriálu E.Šeba v basketbale žiakov SŠ za účasti 4 družstiev.

19.novembra organizujeme MO vo flórbale žiakov SŠ za účasti 9 družstiev.

Chémia

Vyučujúci chémie

  • PaedDr. Ildikó Földesová
  • Mgr. Eva Dosúdilová
  • PaedDr. Marek Tóth

Chémia ako učebný predmet

chem

Základné ciele a úlohy chémie ako učebného predmetu na gymnáziu vyvodzujeme zo spoločenskej funkcie tejto školy.

Jej hlavným poslaním je príprava na vysokoškolské štúdium.

Počas štúdia získavajú žiaci poznatky zo všeobecnej, anorganickej a organickej chémie, spolu s poznatkami z biochémie a chémie bežného života. V multimediálnej knižnici sú pripravené vo formáte PDF učebnice chémie.

Na hodinách praktických cvičení sa žiaci oboznámia s prácou v chemickom laboratóriu a osvoja si základné laboratórne techniky.

V treťom a štvrtom ročníku si môžu žiaci rozšíriť svoje vedomosti z chémie na hodinách voliteľných seminárov.
Tieto semináre navštevujú žiaci, ktorí majú záujem zvoliť si tento predmet ako maturitný, prírodovedný predmet, alebo pokračovať v jeho štúdiu na vysokej škole.

Maturitnú skúšku z chémie môže žiak uplatniť pri štúdiu na lekárskych, farmaceutických, prírodovedných fakultách univerzít, tiež pri štúdiu na niektorých fakultách technických a poľnohospodárskych univerzít.

 

Voliteľný predmet

Od školského roku 2009/2010 majú žiaci druhého ročníka možnosť vybrať si z voliteľných predmetov aj Cvičenia z chémie.

Cieľom vyučovania predmetu je overenie teoretických vedomostí žiakov v praxi, osvojenie si základných laboratórnych zručností a návykov. Používať správne postupy a techniky pri praktických činnostiach.

Na laboratórnych cvičeniach budeme viesť žiakov k samostatnosti a tvorivosti pri realizácii pokusov.

Obsah

1. Základy laboratórnej práce a techniky

  • laboratórny poriadok
  • bezpečnosť a hygiena práce v laboratóriu
  • práca so sklom
  • váženie a meranie chemikálií

2. Anorganické syntézy

  • príprava anorganických látok a dokazovanie ich vlastností

3. Kvalitatívna analytická chémia

  • dôkaz katiónov
  • dôkaz aniónov
  • stanovenie obsahu neznámej vzorky

4. Chémia v praxi

  • tvrdosť vody
  • vlastnosti kovov
  • zloženie minerálnych vôd

Maturitné skúšky z chémie

Ústna odpoveď je zameraná na:

  • reprodukciu javov
  • popis štruktúry a vlastností látok
  • jednoduchšie a zložitejšie logické operácie
  • tvorivé myslenie
  • využitie teoretických vedomostí v praxi

 

 

Mimovyučovacia činnosť

Každoročne sa žiaci zapájajú do riešenia úloh chemickej olympiády.

Kategórie CHO:

  • A – tretí a štvrtý ročník, septima, oktáva
  • B – druhý ročník, sexta
  • C – prvý ročník, kvinta
  • D – tercia, kvarta

V rámci výchovno-vzdelávacej činnosti sa vyučujúci venujú aj otázkam ochrany životného prostredia, zásadám správnej výživy a drogovej prevencii.

Chemická olympiáda

Konzultácie k riešeniam úloh jednotlivých kategórií, informácie o termínoch odovzdania riešení Vám dajú vyučujúci chémie.

O histórii chemickej olympiády na Slovensku, účasti a oceneniach študentov zo Slovenska v predchádzajúcich ročníkoch na Medzinárodnej chemickej olympiáde sa môžete dočítať na http://www.iuventa.sk. Na tejto www stránke nájdete tiež súťažné úlohy  pre všetky kategórie.

Školská súťaž pozostáva z riešenia úloh študijnej časti a školského testu. Podľa úspešnosti postupujú riešitelia do krajského, celoslovenského a medzinárodného kola ChO.

 

 


MATEMATICKÉ SÚŤAŽE 2022 – 2023

Matematická olympiáda

kategória Z6: Šarlota Majerová, Zsófia Kulacs, Dominika Sudická, Réka Dudás – úspešné riešiteľky DK MO

Dominika Sudická – úspešná riešiteľka OK MO

Šarlota Majerová, Zsófia Kulacs – účastníčky OK MO

kategória Z7: Barica Plavcová, Zaira Očkajáková - úspešné riešiteľky DK MO

Barica Plavcová - úspešná riešiteľka OK MO

kategória Z9: Ema Poláková ÚR DK MO Z9 . Účastníčka OK MO, ktoré sa uskutočnilo 25.1.2023.

kategória A: Školského kola, ktoré sa konalo dňa 6.12.2022, sa nezúčastnil nikto.

kategória B: Školského kola, ktoré sa uskutočnilo dňa 24.1.2022, sa zúčastnil Štefan Martin Oravec, Tomáš Kajan z II.A. Obidvaja sú NR ŠK MO – B kategórie.

kategória C: Školského kola, ktoré sa uskutočnilo dňa 24.1.2022, sa zúčastnil 1 žiak I. A Samuel Plavec – UR ŠK MO, I.B Bogdán Hocinec, Patrik Pastorek ktorí sú NR ŠK MO.KK MO kategória C sa uskutoční 4.4.2023.

Samuel Plavec – úspešný riešiteľ KK MO.

Pytagoriáda

Školské kolo sa uskutočnilo dňa 8.12.2022

kat. P6: , zúčastnili sa 5 žiaci prímy. Úspešná riešiteľka: Dominika Sudická, Zsófia Kulacs.

kat. P7: zúčastnili  sa 16 žiaci sekundy. Úspešní riešitelia: Sofia Róza Rigó, Alex Ódor.

kat. P8: zúčastnili  sa 11 žiaci tercie. Úspešní riešitelia neboli.

Okresné  kolo sa uskutočnilo dňa 21.3.2023.

kat. P6: , zúčastnila sa 1 žiačka z prímy. Úspešná riešiteľka: Dominika Sudická  1. miesto

kat. P7: zúčastnila sa 1 žiačka zo sekundy. Neúspešná riešiteľka Sofia Róza Rigó