Monthly Archives: September 2024
Výchovné predmety
Etická výchova
Vyučujúci:
- príma – Mgr. Jozef Dolinský
- sekunda – Mgr. Jozef Dolinský
- tercia – Mgr. Jozef Dolinský
- kvarta - Mgr. Denisa Orvošová
- kvinta - Judita Ódor Vargová
- sexta – Mgr. Roland Farkaš
- I.A – Mgr. R. Farkaš
- I.B - Mgr. Jozef Dolinský, Mgr. Roland Farkaš
- II.A - Mgr. Jozef Dolinský
- II.B - Mgr. Roland Farkaš, Mgr. Ivica Gyurcsovicsová
Uvedený predmet sa vyučuje v 1. a 2. ročníku štvorročného štúdia a v prvom až šiestom ročníku osemročného štúdia – v príme až v sexte v rozsahu 1 hodina týždenne.
Vyučujúci sa na hodinách zameriavajú predovšetkým na výchovnú časť tohto predmetu. Pracujú podľa zostavených plánov zameraných najmä na komunikáciu so žiakmi, na riešenie aktuálnych etických problémov v danom kolektíve, na výchovou v duchu humanizmu, na vzdelávanie v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, predchádzania všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu a v oblasti problematiky migrácie. Spolupracujú s pracovníkmi Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Komárne, zabezpečujú besedy s odborníkmi.
Hudobná výchova
Vyučujúca:
- príma , sekunda - Mgr. Adriana Dragonová
Uvedený predmet sa vyučuje len v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.
Hudobná výchova formuje estetický, citový a morálny základ osobnosti žiakov. Vytvára predpoklady na poskytovanie zážitkov, radosti, pozitívnych životných podnetov tak, aby sa hudba stala súčasťou života žiakov. Posilňuje hodnotovú a vkusovú orientáciu žiakov. Tí spoznajú najvýznamnejších slovenských a svetových hudobných skladateľov jednotlivých štýlových období a ich vybrané diela, osvoja si slovenské ľudové piesne, ale aj piesne rôznych národov, získajú úctu ku svojej kultúre.
Umenie a kultúra
Vyučujúci:
- kvinta – Bc. Tibor Gőcze
- septima – Mgr. Alžbeta Kaššová
- I.A - Bc. Tibor Gőcze
- I.B - Mgr. Alžbeta Kaššová
- III.A, B - Mgr. Alžbeta Kaššová
Uvedený predmet je podľa inovovaného školského vzdelávacieho programu zavedený len v 1. a 3. ročníku štvorročného štúdia. Je zameraný na rozvoj tvorivého myslenia, kreatívneho vyjadrovania myšlienok, na získavanie skúseností, zručností a návykov. Rozvíja v žiakoch kritické myslenie k súčasnej kultúrnej ponuke a k médiám. Učí študentov rozlišovať hlavné umelecké druhy, základné umelecké smery, vyjadrovať vlastné názory a vytvárať si hodnotové postoje. Motivuje, rozvíja a kultivuje osobnosť žiakov.
Výtvarná výchova
Vyučujúci:
- príma – Mgr. Eva Dosúdilová
- sekunda – Bc. Zdenka Bohušová
Uvedený predmet sa vyučuje v prvom a v druhom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 1 hodina týždenne.
Výtvarná výchova vedome rozvíja tvorivosť žiakov. Umožňuje im sebarealizovať sa, vyjadrovať vlastný názor výtvarnými prostriedkami, prostredníctvom vybraných médií, nástrojov a techník.
Spoločenská výchova
Vyučujúci:
- príma – Mgr. art. Stanislav Králik
- sekunda – Romana Mačicová
- tercia – Mgr. art. Stanislav Králik
- kvarta – Mgr. art. Stanislav Králik
Uvedený predmet sa vyučuje v prvom až štvrtom ročníku osemročného štúdia – v príme a v sekunde v rozsahu 2 hodín týždenne, v tercii a v kvarte 1 hodina týždenne.
Hlavné úlohy PK
1. oblasť pedagogicko-metodická:
- v sekunde a v 1. a 2.ročníku na hodinách etickej výchovy v štvorročnom štúdiu a v 1. až 4. ročníku na hodinách predmetu umenie a kultúra ďalej pracovať podľa nového Školského vzdelávacieho programu
- vzájomne kooperovať pri obsahovom zameraní plánov na etickú výchovu a umenie a kultúru
- vzájomne si pomáhať, odporúčať učebné pomôcky, vymieňať si ich
- spolupodieľať sa na estetizácii školského prostredia
- predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, prejavom intolerancie
- venovať pozornosť dodržiavaniu ľudských práv, zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam v mimovyučovacom čase organizovaním besied, súťaží, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
- sledovať a monitorovať nežiaduce javy, priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach a vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu
- usmerňovať žiakov, aby rozvíjali správnu komunikáciu
- viesť žiakov k asertivite
- priebežne monitorovať, najmä na hodinách etickej výchovy správanie sa detí a ich zmeny
- sledovať akékoľvek prejavy a zamerať sa na aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi
- využívať účinné nástroje na predchádzanie, resp. riešenie prejavov problémového správania, záškoláctva, šikanovania, fyzického a psychického týrania, delikvencie, zneužívania návykových látok, sexuálneho zneužívania, prejavov extrémizmu a pod.
- výchovne využívať prvky environmentálmej výchovy, sexuálnej výchovy a výchovy k rodičovstvu, v tematických diskusiách sa zamerať na boj proti korupcii
- na hodinách etickej výchovy venovať patričnú pozornosť témam týkajúcim sa starších ľudí s cieľom zvyšovania úcty žiakov voči nim
- školské a mimoškolské aktivity pri vhodných príležitostiach zamerať na zvyšovanie pozornosti voči starším ľuďom
- poukazovať na negatívne následky fajčenia, požívania alkoholických nápojov
- snažiť sa o účinnú prevenciu proti šíreniu legálnych i nelegálnych drog v školskom prostredí
- v rámci medzipredmetových vzťahov pripravovať aktivity zamerané na prevenciu a elimináciu rizikového správania s dôrazom na výchovu k právnemu vedomiu
- klásť dôraz na zodpovednosť za svoje činy
2. oblasť odborno-kultúrna:
- zapájať žiakov do výtvarných a hudobno-speváckych súťaží v rámci školy, CVČ, mesta či okresu
- organizovať návštevy výstav a galérií výtvarných umení v rámci pôsobiska školy
- organizovať návštevy výchovných koncertov podľa ponúk
- pripravovať besedy s odborníkmi najmä v predmete etická výchova
- prehlbovať spoluprácu s pracovníčkami Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
- zúčastňovať sa na príprave kultúrneho programu pre školu a mesto
- zapájať sa do akcií organizovaných CVČ
- vyhlasovať aktivity k Svetovému dňu duševného zdravia, Týždňu boja proti a stresu, Svetovému dňu nefajčenia, Európskemu týždňu Boja proti drogám, Svetovému dňu prevencie HIV/AIDS, Európskemu týždňu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- v zmysle Národného programu duševného zdravia MZ SR realizovať besedy a aktivity o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia
- uskutočňovať besedy so psychológmi, lekármi, preventistami
Členovia tejto predmetovej komisie rozvíjajú medzipredmetové vzťahy napr. s PK biológie (besedy o drogách), s PK slovenského jazyka (návštevy divadelných predstavení v Nitre, v Trnave a v Bratislave).
Pravidelne spolupracujeme s pracovníkmi CVČ, zúčastňujeme sa na nimi organizovaných aktivitách. Navštevujeme stále expozície a aktuálne výstavy v Podunajskom múzeu.
Výchovné predmety etická výchova, výtvarná výchova, hudobná výchova a spoločenská výchova sú neklasifikované. Práca na hodinách je náročná.
Predmet umenie a kultúra je klasifikovaný.
Aktivity a prezentácia na verejnosti
Členovia PK spolupracujú s pracovníkmi CVČ, DMS, CPP a Podunajského múzea.
Aranžovanie
Prednášky
Ručne vyrobené hračky
Výtvarná súťaž
Výzdoba školy
Prevencia
Drogová prevencia a Prevencia nádorových ochorení
Cieľ prevencie:
- prevencia rizikového správania u študentov
- predchádzať užívaniu omamných a návykových látok
- podpora fyzického zdravia
Hlavné úlohy prevencie:
- zdôrazniť význam primárnej prevencie
- posilňovanie zdravého životného štýlu
- posilňovať hodnotový systém u študentov
- formovanie primeraných postojov v oblasti fyzického a duševného zdravia
- budovanie schopnosti drogu odmietnuť
- spolupracovať s rodičmi ako aj s pedagogicko-psychologickou poradňou
Osemročné gymnázium – nižšie ročníky, prednášky :
Príma, Sekunda, Tercia, Kvarta
- Žuvací tabak a elektronické cigarety
- ,,Anjelsky prach nie je od anjela“
- Tvorba výtvarných prác na tému ,,Zdravý životný štýl“
- hodnotenie úrovne vedomostí o drogách formou dotazníka
Osemročné a štvorročné gymnázium – vyššie ročníky – prednášky :
1.ročník
- účinky žuvacieho tabaku a vapu
- Fencyklidín ,,Anjelsky prášok“, beseda s kriminalistom
- prevencia nádorových ochorení u dievčat: samovyšetrovanie prsníkov
- prevencia nádorových ochorení u chlapcov: samovyšetrovanie semenníkov
2.ročník
- svetový deň AIDS
- premietanie filmu v rámci prevencie prenosu HIV vírusu, následná diskusia na hodine cvičenia z biológie
3.ročník
- tvorba prezentácií na hodinách seminára z biológie
- prednáška pre seminár z biológie a chémie s odborníkmi na tému: ,,Najčastejšie nádorové ochorenia u mladej generácie“
- tvorba prezentácií a posterov na hodinách chémie
- účasť študentov na zbierke v rámci Dňa narcisov
- prednáška o alkaloidoch v rámci hodiny chémie
Základné činnosti koordinátora drogovej prevencie
V spolupráci s vedením školy iniciuje preventívne aktivity a koordináciu prevencie ako integrálnu súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu:
- plní úlohu školského poradcu v otázkach drogovej prevencie,
- analyzuje a monitoruje situáciu v škole z pohľadu užívania legálnych a nelegálnych drog v priestoroch školy,
- všíma si žiakov z prostredia ohrozeného sociálnou patológiou,
- poskytuje konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom,
- koordinuje a metodicky usmerňuje preventívnu a informačnú činnosť pedagogických zamestnancov, ale i žiakov,
- spolupracuje s výchovným poradcom v škole, so zdravotníckymi a sociálnymi, metodickými a vzdelávacími inštitúciami.
- plánuje a zabezpečuje prednášky podľa záujmu a potreby študentov
Matematika
Vyučujúci matematiky
- Mgr. Mariana Dubranová
- Mgr. Ivica Gyurcsovicsová
- Mgr. Ingrid Keťková
- Mgr. Milan Kováč, PhD.
- Mgr. Mária Kubíková
Vyučovanie matematiky
Povinný predmet MATEMATIKA.
Príma – Septima: 4 hodiny/ týždeň
Oktáva: 2 hodiny/ týždeň
1. ročník – 3. ročník: 4 hodiny/ týždeň
4. ročník: 2 hodiny/ týždeň
Voliteľný predmet SEMINÁR Z MATEMATIKY.
Septima a 3. ročník: 2 hodiny/ týždeň
Oktáva a 4. ročník: 4 hodiny/ týždeň
MATEMATICKÁ OLYMPIÁDA
Okresné kolo:
Z6 Alexander Barkóci, príma, úspešný riešiteľ 6. miesto
Daniela Puťošová, príma, riešiteľ
Stela Ambrošová, príma, riešiteľ
Z7 Dominika Sudická, sekunda, úspešný riešiteľ
Zsófia Kulacs, sekunda, úspešný riešiteľ
Réka Dudás, sekunda, riešiteľ
Z8 bez účasti
Z9 bez účasti
Školské kolo:
kat. C bez účasti
kat. B Samuel Plavec, II.A, úspešný riešiteľ
kat. A bez účasti
Krajské kolo:
kat. B Samuel Plavec, II.A, úspešný riešiteľ