Monthly Archives: Február 2011

Tínedžerské dobrovoľníctvo

Sme skupina Vašich spolužiakov, ktorá sa v novembri roku 2010 zapojila do projektu “Tínedžerské dobrovoľníctvo“. Je to experimentálny projekt IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže. Z celého Slovenska bolo vybraných päť organizácií a naša škola je jednou z nich. Cieľom tohto projektu je podporiť a rozvíjať myšlienku dobrovoľníctva u mladých ľudí. Našou koordinátorkou je M.Dubranová.

Prečo sme sa do tohto projektu zapojili?

  • Chceme svoj voľný čas využiť vhodne, zmysluplne a nezvyčajne.
  • Nechceme robiť to, čo je zaužívané a moderné, chceme robiť niečo iné.
  • Chceme robiť niečo, čo nás baví a napĺňa, niečo, čo nemusíme, ale chceme.
  • Chceme robiť niečo “dobré” pre iných. Niečo, čo im pomôže uľahčiť život alebo im prinesie aspoň radosť.
  • Chceme sa aj niečo nové pri tom naučiť.

DIZAJN PROJEKTU

Projekt Tínedžerské dobrovoľníctvo umožní mladým ľuďom, bez predošlej dobrovoľníckej skúsenosti, absolvovať špeciálne pripravený dobrovoľnícky program. Súčasti tohto programu sú nasledovné:

  1. Úvodné školenie o dobrovoľníctve.
  2. Aktívne zapájanie sa do dobrovoľníckych aktivít v partnerských organizáciách.
  3. Príprava a zrealizovanie vlastných projektov, na ktoré bude poskytnutá aj finančná dotácia.

Naše partnerské organizácie sú:

  • Zariadenie pre seniorov Komárno
  • Detský domov Komárno
  • Útulok zvierat v Hadovciach


Rok 2011 je Európskym rokom dobrovoľníctva – Komárňanský Magazín 06/2011


Útulok zvierat v Hadovciach

  1. Absolvovali sme prvé školenie o dobrovoľníctve.
  2. Absolvovali sme prvé stretnutie s kontaktnou osobou a získali sme prvé informácie o tomto útulku.
  3. Po sobotách sme začali navštevovať útulok, zoznamovať sa s prácou v tomto útulku, so zvieratami a s ostatnými dobrovoľníkmi, ktorí sa o nich starajú.
  4. Zahájili sme zbierku pre útulok – teplé deky na zimu pre psíkov.
  5. Zohnali sme 14 teplých prikrývok a pred Vianocami sme ich zobrali do útulku.
  6. Snažíme sa pomôcť pri umiestňovaní opustených zvierat a hľadaní ich nového domova.


Detský domov

  1. Absolvovali sme úvodné školenie o dobrovoľníctve.
  2. Zahájili sme zbierku – “Korčule pre deti z detského domova”.
  3. Šiestim školopovinným deťom z detského domova sme zohnali korčule a pred Vianocami sme im ich darovali.
  4. Počas zimných prázdnin sme sa stretávali na klzisku a naučili sme ich všetkých aj korčuľovať.
  5. Teraz sa stretávame na klzisku každú sobotu doobeda.
  6. Zahájili sme zbierku “Náučné knihy – encyklopédie pre deti z detského domova”.


Zariadenie pre seniorov

  1. Absolvovali sme úvodné školenie o dobrovoľníctve.
  2. Absolvovali sme prvé stretnutie s kontaktnou osobou.
  3. Začali sme navštevovať dôchodcov v tomto zariadení a rozprávať sa s nimi.
  4. 6.12.2010 sme sa zúčastnili osláv Mikuláša v tomto zariadení.
  5. 21.12.2010 sme pripravili kultúrny program na ich vianočnom posedení. Pri obidvoch týchto akciách nám pomohli naši umelecky zdatnejší spolužiaci, za čo sme im veľmi vďační.


ROK 2011 JE EURÓPSKOU KOMISIOU VYHLÁSENÝ

PODPORUJÚCIM AKTÍVNE OBČIANSTVO V KRAJINÁCH EÚ.


Dobrovoľníctvo asi najkrajšie vystihuje veta:

NEVEDEL, DO ČOHO A KAM IDE,

ALE TERAZ PRESNE VIE,

ČO A KOHO OPÚŠŤA.


Fotodokumentácia našich aktivít:

Telesná výchova

Učitelia telesnej a športovej výchovy (TŠV)

  • Mgr. Anita Nagyová
  • Mgr. Judita Ódor Vargová
  • Mgr. Roland Farkaš – zodpovedný za predmet

Povinná telesná výchova

Telesná a športová výchova sa u nás vyučuje vo všetkých ročníkoch v rozsahu troch hodín týždenne.

Povinná TŠV zahrňuje v osnovách lyžiarsky kurz.

Ciele TŠV:

Členovia PK sa budú vo svojej činnosti zameriavať na:

  • cieľavedomé telesné, funkčné a pohybové zdokonaľovanie žiakov
  • rozvíjanie pohybovo nadaných žiakov
  • výchova zrelej osobnosti
  • zdôraznenie škodlivosti toxikománie, predovšetkým drogy
  • environmentálnu a ekologickú výchovu
Lyžiarsky kurz

Naša škola organizuje lyžiarsky kurz pre študentov 2.ročníka,sexty a tercie. Osvedčenou lokalitou našich kurzov je winter park Martinky. Termín LVVK je 26.1.-31.1.2025 , ubytovanie na hotely Martinské hole. Podrobnejšie informácie na www.martinky.sk

Cvičenie a kurz ochrany života a zdravia-OŽaZ.

Všetky ročníky povinne absolvujú účelové cvičenia ochrany života a zdravia.Jedno cvičenie ne jeseň a jedno na jar. Tieto cvičenia zahŕňajú:zdravotnú prípravu, nácvik streľby na nepohyblivý terč,hod granátom na cieľ,topografiu a určovanie azimutu,riešenie mimoriadnych udalostí,pohyb a pobyt v prírode,športovú prípravu.Žiaci 3.ročníka majú počas maturít 3 dňový kurz OŽaZ.

Mimoškolská TŠV.

V tomto školskom roku ponúka PK telesnej a športovej výchovy nasledovné krúžky pod odborným vedením:

Krúžok Vyučujúci Termín
Športové hry R. Farkaš streda 13:45-15:15

Náplň krúžku je zameraná na zdokonaľovanie pohybových činností a hlavne prípravu žiakov na okresné a krajské súťaže.Krúžok prebieha v mimovyučovacom čase v našej telocvični.

Športové aktivity na našej škole:

 

  1. Memoriál Eduarda Šeba v basketbale žiakov SŠ,ktorý organizujeme vrámci Dňa študentov.
  2. Medzinárodný volejbalový turnaj žiačok SŠ v rámci Šulekových dní.
  3. VICTORIA CUP – futbalový turnaj žiačok SŠ v rámci Komárňanských dní

Športové úspechy našej školy

V rámci nitianskeho kraja sme sa spomedzi 94 SŠ umiestnili v šport. súťažiach v šk.roku 2015/16 na 2.mieste,v šk.rok 2016/17 na 3.mieste a v šk.roku 2017/18 na 4.mieste.Sú to fantastické úspechy.Blahoželáme a ďakujeme pekne všetkým zainteresovaným.

Galéria úspešných športovcov

 

Memoriál Eduarda Šeba v basketbale žiakov SŠ a Medzinárodný volejbalový turnaj žiačok SŠ šk.rok  2015/2016

 

Netradičná vyučovacia hodina na Mŕtvom ramene Váhu

 

Multifunkčné školské ihrisko

 

Cvičenie OČAP a OŽAZ ukážka výcviku psa

Občianska náuka

Občianska náuka

Vyučujúca: PaedDr. Judita Hallerová: príma, sekunda, tercia,  kvarta, septima, oktáva,  III. A, III. B,  IV. A, IV. B

Stručná charakteristika predmetu:

  • v I. ročníku osemročného štúdia sa žiaci oboznámia so základmi fungovania sociálnych skupín v spoločnosti, fungovaním štátu a postavením občana v štáte a tiež osobnosťou človeka a jeho postavením v spoločnosti
  • v II. ročníku osemročného štúdia sa žiaci oboznámia so štruktúrou spoločnosti, sociálnymi zmenami v spoločnosti, nezdravými javmi v spoločnosti, základmi štátu a jeho fungovaním
  • v III. ročníku osemročného štúdia si žiaci osvoja podstatu fungovania štátu a právneho systému, existenciou právnych odvetví a ich charakteristiku
  • v IV. ročníku osemročného štúdia sa budú žiaci zaoberať  ekonomickým životom v spoločnosti
  • v VII. ročníku osemročného štúdia sa žiaci oboznámia so základmi spoločenskovedných disciplín: sociológia, politológia, právo, psychológia, ekonómia
  • v VIII. ročníku osemročného štúdia sa vyučujú dejiny filozofie
  • v III. ročníku štvorročného štúdia sa žiaci oboznámia so základmi spoločenskovedných disciplín: psychológia, sociológia, politológia, právo, ekonómia
  • v IV. ročníku štvorročného štúdia sa vyučujú dejiny filozofie

 

Voliteľný predmet: Medzinárodné vzťahy

Vyučujúca: PaedDr. Judita Hallerová: II. ročník, sexta

Stručná charakteristika predmetu:

- je určený žiakom, ktorí majú záujem oboznámiť sa so základmi a podstatou medzinárodných vzťahov

    - oboznamuje žiakov s najvýznamnejšími medzinárodnými organizáciami a tiež zastúpením Slovenskej republiky v nich

 

Voliteľný predmet: Spoločenskovedný seminár

Vyučujúce: PaedDr. Judita Hallerová: III. A + septima, IV. A + oktáva

Mgr. Vivien Holderiková:  IV. B


Stručná charakteristika predmetu:

  • je určený predovšetkým žiakom, ktorí majú záujem o spoločenskovednú problematiku, chcú sa jej venovať v štúdiu na vysokej škole a volia si maturitnú skúšku z náuky o spoločnosti a občianskej náuky
  • seminár poskytuje možnosti pre rozširovanie a prehlbovanie, systemizáciu a zovšeobecňovanie vedomostí, ktoré si žiaci osvojili v povinnom vyučovacom predmete náuka o spoločnosti v disciplínach sociológia, psychológia, politológia, filozofia, právo a ekonómia

Súťaže

Olympiáda ľudských práv

 

Mladý Európan

vedomostná súťaž o reáliách Európskej únie pre žiakov  stredných škôl, ktorú organizuje Regionálne poradenské a informačné centrum v Komárne Europe Direct Komárno

 

 

 

Prednášky,  besedy, exkurzie

Návšteva Európskeho parlamentu v Štrasburgu – 24. – 27. 11. 2024 – zúčastnilo sa 18 žiakov III. A, III. B a septimy pod vedením pp. PaedDr. Evy Győriovej-Bakovej a Bc. Zdenky Bohušovej

Exkurzia do Národnej rady Slovenskej republiky – 26. 3. 2025 – zúčastnilo sa  žiakov III. A, III. B a septimy pod vedením pp. Mgr. Mariany Dubranovej a PaedDr. Judity Hallerovej

Dejepis

Dejepis vyučujú:

  • Mgr. Beata Dolinská
  • PhDr. Zuzana Hallerová

Niečo o predmete:

Predmet dejepis sa vyučuje ako povinný vyučovací predmet a tiež ako povinne voliteľný predmet.

Povinný predmet:

  • príma – septima osemročného študijného programu;
  • 1. – 3. ročník štvorročného študijného programu;

časová dotácia:

  • príma       – 2 hodiny týždenne,
  • sekunda  -  1 hodina týždenne,
  • tercia      -  1 hodina týždenne
  • kvarta      – 2 hodiny týždenne
  • kvinta      – 2 hodiny týždenne
  • sexta       – 2 hodiny týždenne
  • septima   – 2 hodiny týždenne
  • 1. – 3. ročník štvorročného štúdia – 2 hodiny týždenne.

Povinne voliteľný predmet:

Seminár z dejepisu

  • v 3. ročníku a v septime - 2 hodiny týždenne;
  • v 4. ročníku a v oktáve - 4 hodiny týždenne.

Tematické okruhy maturitných zadaní z dejepisu:

  1. Úvod do štúdia dejepisu – práca historikov; zdroje poznávania; pomocné vedy historické
  2. Pravek – všeobecne; Slovensko; vývoj človeka
  3. Najstaršie civilizácie – vývoj štátov; civilizačný prínos
  4. Staroveké Grécko – periodizácia; politické systémy; civilizačný prínos
  5. Staroveký Rím – politický vývoj; formovanie impéria; význam
  6. Stredovek – periodizácia; spoločnosť; vzdelanosť a kultúra; štáty
  7. Počiatky slovenských dejín; Veľká Morava
  8. Uhorské kráľovstvo – vývoj do bitky pri Moháči
  9. Formovanie habsburskej monarchie – protihabsburské povstania
  10. Reformácia – príčiny, priebeh; náboženské vojny; protireformácia, rekatolizácia
  11. Humanizmus a renesancia – objavné plavby; prínos renesančného myslenia a umenia
  12. Vláda Márie Terézie a Jozefa II. – osvietenstvo, osvietenský absolutizmus; priemyselná revolúcia
  13. Proces vzniku USA – politický, ekonomický a sociálny vývoj v 19. storočí; občianska vojna v USA; rasizmus v USA
  14. Veľká francúzska revolúcia a Napoleon – priebeh, význam, Napoleonova expanzívna politika
  15. Zjednocovanie Talianska a Nemecka – vzťahy v Európe v 2. polovici 19. stor.; kolonializmus
  16. Proces formovania moderného slovenského národa
  17. Štúrovci a revolúcia 1848/1849 – Žiadosti slovenského národa
  18. Politický a hospodársky vývoj na Slovensku v 2. pol. 19. stor.; Memorandum národa slovenského
  19. Prvá svetová vojna – príčiny, priebeh; versailleský mierový systém
  20. Proces vzniku ČSR – priebeh; situácia na Slovensku; názory na usporiadanie štátu
  21. Politický a hospodársky vývoj prvej ČSR so zreteľom na Slovensko
  22. Medzinárodná situácia po prvej svetovej vojne – Nemecko; medzinárodné konferencie; ZSSR; fašizmus; zahraničná politika Veľkej Británie, Francúzska, USA
  23. Druhá svetová vojna – príčiny, priebeh, konferencie Veľkej trojky; holokaust; dôsledky
  24. Politický a hospodársky vývoj prvej Slovenskej republiky; holokaust na Slovensku
  25. Slovenské národné povstanie – príprava, priebeh, osobnosti, význam
  26. Medzinárodná situácia po druhej svetovej vojne – riešenie nemeckej otázky; lokálne vojny; integračné snahy
  27. Politický a hospodársky vývoj v Československu po druhej svetovej vojne – udalosti Februára 1948
  28. Vývoj vo svete v 70. – 90. rokoch 20. storočia – vzťahy medzi Východom a Západom, arabsko – izraelský konflikt, “tretí svet”; zrútenie komunistických režimov; globalizácia
  29. Vývoj v Česko-Slovensku v 50. a 60. rokoch 20. storočia – politický a hospodársky vývoj; dôraz na Slovensko
  30. Rok 1989 v Česko-Slovensku – politický a hospodársky vývoj; zmeny a udalosti 17. novembra; postupný vývoj do rozdelenia Česko-Slovenska; dôraz na Slovensko

Chcete čítať historickú literatúru? Začnite časopismi:

  • Historická revue – časopis o dejinách spoločnosti; vychádza 12-krát do roka; je k dispozícii u Z. Hallerovej,
  • Historický časopis – odborný časopis Historického ústavu SAV; vychádza 4-krát ročne; je k dispozícii u Z. Hallerovej,
  • História – revue o dejinách spoločnosti; vychádza 6-krát do roka.

Dôležité a zaujímavé www stránky z oblasti histórie:

www.dejiny.sk
www.historickarevue.com
www.history.sav.sk
www.europeana.eu
www.worlddigitallibrary.org
www.17november1989.sk
www.ulib.sk

Podujatia

Študenti 2.B sa dňa 10.10. 2025 zúčastnili netradičnej hodiny dejepisu – prednášky s názvom „Nec arte, nec marte – história a budúcnosť komárňanského pevnostného systému“, ktorá sa konala v priestoroch bývalej Prachárne sv. Barbory v Novej pevnosti a bola spojená s prehliadkou komárňanského pevnostného systému.

Pri príležitosti pamätného Dňa obetí holokaustu a rasového násilia (9. september 2025) sa v Komárne formou edukatívnej prechádzky mestom uskutočnila celoslovenská spomienka Zabudnutí susedia. Zúčastnili sa jej aj žiačky triedy kvarta – Dominika Sudická, Zsófia Kulacs, Noémi Jóbová a Réka Dudás. Ďakujeme.

15. 10. 2025 sa výber žiakov 3. ročníka a septimy zúčastnil na návšteve Múzea holokaustu v Seredi. Žiaci si vypočuli vyčerpávajúcu interaktívnu prednášku o koncentračných a vyhladzovacích táboroch počas druhej svetovej vojny; absolvovali prehliadku expozície múzea s kvalitným a obsažným lektorátom. Domov sme všetci odchádzali so smútkom v duši a spomienkou na tých, ktorí museli prežívať neľudské utrpenie.

Dejepisná olympiáda

Súťaží sa v nasledovných kategóriách:

  • E kategória – sekunda
  • F kategória – príma
  • D kategória – tercia
  • C kategória – kvarta
  • A kategória – žiaci 1. – 4. ročníka a kvinty – oktávy, ktorí napíšu prácu na ľubovoľnú tému z histórie regiónov Slovenska; cieľom práce má byť priblíženie konkrétnej historickej udalosti, resp. osobnosti a jej odrazu v regionálnych (lokálnych dejinách).
  • B kategória – žiaci 1. – 4. ročníka a kvinty – oktávy, ktorí napíšu prácu na určenú tému.

Školské kolo DO

Španielsky jazyk

Španielsky jazyk vyučujú:

znak

  • Mgr. Alžbeta Kaššová
  • Mgr. Rebeka Szajkó Vlahy

 

Španielčina vo svete a možnosti jej využitia

  • je to románsky jazyk
  • španielčinou sa hovorí v Španielsku, v 21 krajinách Strednej a Južnej Ameriky, na Kube, v južných štátoch USA, v New Yorku, v určitých oblastiach Afriky a na Filipínach
  • je úradným jazykom nielen v Španielsku a v Latinskej Amerike, ale aj v OSN
  • vo svetovom meradle už roky sa umiestňuje ako 3. svetový jazyk, s ktorým sa hovorí vyše 300 miliónov ľudí
  • na Slovensku bolo založené zatiaľ 8 sekcií španielskeho bilingválneho gymnázia so zameraním na štúdium španielskeho jazyka a kultúry a ešte chystajú ďalšie 2.
  • žiaci a študenti španielčiny majú stálu podporu Španielskeho veľvyslanectva, ktoré sídli v Bratislave a pravidelne navštevujú Instituto Cervantes.
  • španielčinu je možné študovať na FiFUK, na Pedagogickej Fakulte a na Ekonomickej v Bratislave, na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.
  • pre študentov španielčiny je možnosť zúčastniť sa na olympiádach (ceny: cenné publikácie, slovníky, knihy, finančná odmena a prípadne cesta grátis do Španielska)
  • cvcje možnosť získať medzinárodný certifikát o znalosti jazyka španielskeho: Diplomas de Español, obsahuje 3 rôzne stupne (Inicial, Básico, Superior). Skúšku hodnotí a diplom vydá najstaršia univerzita v Španielsku: Universidad de Salamanca. Skúšku je možné vykonať v Bratislave dvakrát ročne (na jar a na jeseň) prostredníctvom Španielskeho veľvyslanectva. Bližšie informácie: http://cvc.cervantes.es/aula/dele

Olimpiada de Español

Školské kolo olympiády v španielskom jazyku sa uskutoční v decembri 2025.

Tí najúspešnejší postupujú ďalej na krajské (február 2026), príp. celoslovenské kolo (marec 2026).

Ďalšie informácie od vyučujúcich.

Jazykový pobyt v Madride (Španielsko)

V spolupráci s edukačným centrom výmenných pobytov v Madride naše gymnázium organizovalo jazykový pobyt do Madridu, ktorého sa môže zúčastniť niekoľko španielčinárov druhého a tretieho ročníka.

Prvoradým cieľom nášho pobytu je zdokonalenie sa v jazyku, prekonanie jazykovej bariéry, a samozrejme spoznanie novej krajiny a jej kultúry.

Španielska strana nám zabezpečuje ubytovanie v študentskom domove a stravu. Program je bohatý, plánujeme navštíviť nielen Madrid, hlavné mesto ale aj jeho okolie. Určite nevynecháme svetoznámu obrazáreň Museo del Prado, kráľovský palác – El Palacio Real, Centrum Moderného umenia Centro de Arte Reina Sofía, či kláštor El Escorial ako ani rodné mesto spisovateľa Cervantesa Alcalá de Henares…

Všetci sa veľmi tešíme!

Španielčina na našej škole

Každý vie, že najlepším spôsobom ako zvládnuť cudzí jazyk na výbornú, je stráviť nejaký čas v cudzej krajine, alebo byť v neustálom kontakte s ľuďmi, ktorí v nej žijú. Študenti Gymnázia Ľ. J. Šuleka takéto možnosti a podmienky majú. Zúčastňujú sa pobytov v Londýne, v Berlíne a v Barcelone.

Španielsku kultúru sa snažíme študentom priblížiť prostredníctvom rôznych aktivít, ako je napríklad Deň španielskej kultúry, kedy sa zameriavame na gastronómiu, zvyky a tradície, či históriu Španielska. Žiaci hrajú divadlo v španielskom jazyku, trénujú gramatiku na textoch piesní alebo si otestujú vedomosti v kvíze.

V období Vianoc pripomíname žiakom pestrosť španielskych zvykov. Počas spojených hodín sa zábavnou formou dozvedia o typických španielskych vianočných jedlách a dezertoch. Rozšíria si obzor ohľadom rozmanitosti oboch kultúr.

V decembri sa pravidelne uskutočnuje školské kolo olympiády v španielskom jazkyu, ktorého sa študenti veľmi radi zúčastňujú a tí najlepší postupujú na krajské, či celoslovenské kolo. V súťaži nás úspešne reprezentovala Eliška Okkelová z triedy oktáva, ktorá sa dvakrát zúčastnila a vyhrala celoslovenské kolo, čo bolo obrovským úspechom pre našu školu.

Ďaľšou akciou, ktorú so žiakmi absolvujeme je návšteva Inštitútu Cervantes v Bratislave, kde si žiaci majú možnosť overiť svoje komunikačné schopnosti s rodenými Španielmi prostredníctom hier. Vždy je to výzva, no nakoniec ju odvážne zvládnu.Taktiež absolvujú prehliadku knižnice.

žiačka Eliška Okkelová na celoslovenskom kole

Školské kolo olympiády v španielskom jazyku

Školské kolo olympiády v španielskom jazyku

Školské kolo olympiády v španielskom jazyku

Spojené hodiny v období Vianoc

Deň španielskej kultúry

Deň španielskej kultúry – divadlo

Deň španielskej kultúry – kvíz

Školské kolo olympiády v španielskom jazyku – úspešní riešitelia

žiačka Zina Andruškó – prednáška o Ekvádore

Ak chceš vidieť viac o pobyte v Španielsku, pozri si prezentáciu.

Barcelona

Slovenský jazyk a literatúra

Slovenský jazyk a literatúru vyučujú:

  • Mgr.  Adriana Dragonová
  • PaedDr. Eva Győriová Baková
  • PhDr. Zuzana Hallerová

Predmet slovenský jazyk a literatúra je povinný vyučovací predmet, ktorý sa vyučuje vo všetkých ročníkoch 4-ročného vzdelávacieho programu a vo všetkých ročníkoch 8-ročného vzdelávacieho programu.

4-ročný vzdelávací program

  • 1. ročník – 3 hodiny týždenne
  • 2. ročník – 3 hodiny týždenne
  • 3. ročník – 4 hodiny týždenne
  • 4. ročník – 3 hodiny týždenne

8-ročný vzdelávací program

  • príma     -  5 hodín týždenne
  • sekunda -  4 hodiny týždenne
  • tercia      -  5 hodín týždenne
  • kvarta     -  5 hodín týždenne
  • kvinta     -  3 hodiny týždenne
  • sexta      -  3 hodiny týždenne
  • septima  -  4 hodiny týždenne
  • oktáva    -  3 hodiny týždenne

V štvrtom ročníku a v oktáve sa vyučuje povinný predmet seminár zo slovenského jazyka – 2 hodiny týždenne.

Predmet slovenský jazyk a literatúra je predmet, z ktorého žiaci musia povinne absolvovať maturitnú skúšku. Maturitná skúška zo slovenského jazyka a literatúry ma tieto zložky: externú časť (EČ) vo forme testu, ktorá je hodnotená v percentách, písomnú formu internej časti (PFIČ), ktorá je hodnotená v percentách a ústnu formu internej časti (ÚFIČ), ktorá je hodnotená známkou. EČ a PFIČ sa obvykle konajú v mesiaci marec a ÚFIČ sa koná v mesiaci máj.

Žiaci v ročníku kvarta absolvujú Testovanie 9, ktoré sa obvykle koná v jarných mesiacoch marec, apríl.

Predmetová komisia slovenského jazyka a literatúry ponúka žiakom možnosť zúčastniť sa na rôznych kultúrnych podujatiach, na divadelných predstaveniach a zapojiť sa do Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry v troch kategóriách, do súťaží v umeleckom prednese poézie a prózy a do literárnych súťaží, ako sú Hviezdoslavov Kubín, Šaliansky Maťko Jozefa Cígera – Hronského  a ďalšie.

Školský rok 2025/2026

15. a 20. októbra 2025 a uskutočnilo školské kolo Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry v kategórii C (žiaci tercie a kvarty osemročného vzdelávacieho programu).

1. miesto: Dominika Sudická (kvarta)

2. miesto: Daniela Puťošová (tercia)

3. miesto: Nicol Kis                (kvarta)

V novembri sa bude konať okresné kolo OSL a zúčastní sa na ňom Dominika Sudická. Držíme palce!