Monthly Archives: Január 2019

Anglický jazyk

Vyučujúci anglického jazyka:

  • Mgr. Zuzana Kešiarová
  • PaedDr. Adela Čéryová
  • Bc. Zdenka Bohušová

Kabinet Aj sa nachádza na 2. poschodí, č. dverí 210.

Všeobecné informácie o predmete:

Pri výuke cudzích jazykov postupujeme podľa učebných osnov schválených MŠ SR a cieľového vzdelávacieho štandardu z cudzích jazykov. Hlavným cieľom výuky Aj je splnenie požiadaviek na vedomosti a zručnosti študentov v jednotlivých ročníkoch – osvojiť si cudzí jazyk v ústnej i písomnej forme, riešiť bežné i problémové situácie v tomto jazyku a zároveň sa oboznámiť s reáliami anglicky hovoriacich krajín, s kultúrnymi aspektami života v týchto krajinách a porovnávať ich s kultúrou vlastnej krajiny.

Olympiády a iné súťaže:

Tak ako každý školský rok, naši talentovaní študenti sa môžu zapojiť do olympiád v cudzích jazykoch. Tentokrát sa po dvoch online ročníkoch, súťaž uskutočnila prezenčne.

Školské kolo olympiády v anglickom jazyku sa uskutočnilo 28.11.2022. Súťaž pozostávala z gramatického testu a ústnej časti, situačnej úlohy a vytvorenia príbehu na základe obrázkov.

V januári 2023 sa uskutoční okresné kolo, ktorého organizátorom bude naša škola.

Do okresného kola OANJ postupujú víťazi jednotlivých kategórií:

kategória 1A Adela Lopatová Sekunda

kategória 1B Kornélia Molnárová Kvarta

kategória 2A Sára Iva Csekes 2.B

kategória 2B Lujza Tóthová 3.B

kategória 2C2 Jasmin Zilizi Oktáva

Víťazom srdečne blahoželáme!

 

 

Okresné kolo olympiády v anglickom jazyku

Ďalšie súťaže:

Turnaj v SCRABBLE v anglickom jazyku, ktorý v rámci Komárňanských dní organizuje SOŠOaS.

 

Exkurzie:

Pravidelne organizujeme jazykovo-poznávacie zájazdy do Veľkej Británie, pričom trasa našej cesty sa obvykle mení. Hlavným cieľom týchto exkurzií je oboznámiť študentov s kultúrou, atmosférou, mentalitou a životným štýlom obyvateľov tejto anglicky hovoriacej krajiny.

 

Londýn a Paríž

 

Pred samotnou cestou je nevyhnutné nájsť v sebe patričnú dávku odvahy a po každej stránke sa na túto vzrušujúcu ale aj náročnú výpravu pripraviť.

Londýn – mesto typických červených telefónnych búdok, poschodových autobusov či čiernych taxíkov. Prvý dojem bol impozantný – obrovské a farebné mesto neobmedzených možností, ponúkajúce zážitky rôzneho druhu.Za pomoci jedinečného metra ( neriadenej strely) sme sa v priebehu pár minút ocitli kdekoľvek. Vyskúšali sme aj jazdu povestným červeným poschodovým autobusom. Pozreli sme si tie najvýznamnejšie miesta a pamätihodnosti v Londýne i jeho okolí – jeden z najväčších stále obývaných hradov sveta- Windsor, sídlo jednej z najznámejších osobností anglickej histórie – Henricha VIII – Hampton Court. Dievčenskej časti výpravy neunikli ani elegantní študenti prestížnej školy Eton, ktorých stretnete iba vo fraku. Miesto, ktoré sme veľmi túžili vidieť, bol tajomný Stonehenge.

Tentokrát môžeme povedať, že sme preskúmali aj určité obdobia anglickej literatúry. Navštívili sme kúpeľné mestoBath, preslávené aj jedinými zachovanými rímskymi kúpeľmi. Istý čas tu žila Jane Austen, slávna predstaviteľka viktoriánskej literatúry. Mesto sa pýši jej múzeom. Ďalším miestom bolo rodisko a dom najslávnejšieho dramatika 16. storočiaWilliama Shakespeara.

Posledné dni nášho pobytu v Anglicku sme opäť strávili v Londýne. Po vzhliadnutí historického centra dostal každý z účastníkov možnosť minúť posledné libry na najfrekventovanejšej ulici Londýna-Oxfordstreet – ulici vhodnej najmä pre nákupné maniačky.

Napokon sme dva dni sme nasávali prijemnú atmosféru zvodného Paríža. Neunikli nám krásy pompézneho zámku Ľudovíta XIV. prezývaného „kráľ Slnko“. Navštívili sme Víťazný oblúk, aj symbol hrdosti všetkých Francúzov – Eiffelovu vežu, gotický chrámNotreDame. Hoci sa to zdáneuveriteľné, za 9 dní sme precestovali viac ako 5000km, prekročili sme hranice siedmich štátov, mali sme možnosť spoznať rôzne typy ľudí rôznych národností, a hlavne všetko „vidieť na vlastné oči“.

Okrem nespočetného množstva pamätihodností, múzeí a významných miest to bola nezabudnuteľná osobná skúsenosť pre každého z nás. Všetko čo sme zažili, nás obohatilo.Každý z nás to vnímal svojimi očami, každý to prežíval po svojom . Je ťažké vyjadriť všetky dojmy a pocity, treba to všetko zažiť na vlastnej koži!

 

 

Iné školské podujatia:

Návštevy divadelných predstavení v anglickom jazyku taktiež patria k obľúbeným aktivitám našich študentov. Po dlhšej prestávke, kedy sme podobné aktivity nemohli organizovať z dôvodu pandémie, sme jedno takéto predstavenie opäť zorganizovali. 2.11.2022 sme sa zúčastnili predstavenia “The Christmas Carol”v Bratislave, v podaní TNT Theatre Britain.


Divadelné predstavenie THE WAVE v podaní TNT Theatre Britain, adaptácia známeho a najčítanejšieho románu v strednej Európe, od amerického autora Mortona Rhue.

 

Predstavenie Život a smrť MARTINA LUTHERA KINGA – znova v podaní TNT Theatre Britain

Predstavenie v anglickom jazyku v Bratislave s názvom Frankenstein.

Predchádzajúce predstavenia: Canterville Ghost, divadelná adaptácia populárnej poviedky Oscara Wilda v podaní TOUR DE FORCE THEATRE COMPANY z Londýna, A Christmas Carol (Vianočná koleda) podľa známej literárnej predlohy Charlesa Dickensa, Gulliverove cesty podľa románu J.Swifta.

 

Divadelné predstavenie DR JEKYLL AND MR HIDE v anglickom jazyku v Bratislave v podaní TNT Theatre Britain a názov ďalšieho predstavenia – Peter Pan.

Projekty

Momentálne je našou najväčšou výzvou projekt COMENIUS.

Názov projektu je „MAGIC: Media Awareness Generating Informed Citizens“ (vo voľnom preklade: Mediálna výchova je zárukou informovanosti a vzdelanosti občanov). Našim zámerom je poskytnúť študentom možnosť uvedomiť si veľký vplyv, ktorý majú jednotlivé médiá na formovanie rozhodnutí v našom každodennom živote. Budeme skúmať sociálne siete, tlač, televízne programy..

Študenti zdokumentujú podobnosti a rozdiely medzi zisteniami každej zúčastnenej krajiny, budú si vážiť a tolerovať odlišné kultúrne a spoločenské postoje a zvyky. Tým, že si budú viac všímať činnosť médií, budú lepšie rozumieť mediálnemu prostrediu, ktoré sa stáva v európskej spoločnosti čoraz vplyvnejším. V našom projekte budú spolupracovať školy z rôznych častí Európy: Slovensko, Slovinsko, Grécko, Španielsko, Nemecko, Holandsko a Nórsko.

Ďalšie ciele nášho projektu sú:

- vychovať informovaných a aktívnych občanov, rozumných spotrebiteľov, ktorí sú schopní kritického posudzovania

- dosiahnuť, aby sa posudzovanie médií stalo prirodzenou zručnosťou, ktorá bude rozhodovať o tom, ako vnímajú médiá a ako na ne reagujú

- dosiahnuť, aby sa naši študenti stali rozumnými užívateľmi informácií a nie ich bezpodmienečnými konzumentmi

- zvýšiť povedomie o podobnostiach a odlišnostiach, ktoré existujú medzi jednotlivými partnerskými krajinami

- napomáhať efektívnej medzinárodnej komunikácii a spolupráci

Výsledky práce na projekte môžete vidieť na učiteľskom a žiackych blogoch:

http://magicslovakia.blogspot.sk/

http://magicslovakia1.blogspot.sk/

http://magicslovakia2.blogspot.sk/

http://magicslovakia3.blogspot.sk/

http://magicslovakia4.blogspot.sk/

V rámci projektu sú plánované 4 stretnutia pedagógov a študentov v Holandsku, Slovinsku, Grécku a Nórsku. Prvé stretnutie sa uskutočnilo v dňoch 26. novembra až 3. decembra roku 2013 v Holandsku, druhé stretnutie bolo v Slovinsku, kam skupina 7 žiakov a 2 pedagógov odcestovala 30. marca roku 2014.

Práca na projekte pokračuje aj v tomto školskom roku.

V termíne od 22.3.2015 do 29.3.2015 sa uskutočnilo 3.stretnutie účastníkov projektu zo siedmich krajín v Grécku – v Thessalonikách a Aténach. Našu školu a krajinu reprezentovali:

Boris Baráth

Ľudmila Borošová

Lucia Csukásová

Adam Mészáros

Matúš Ďurčo

Rachel Procházková

Alexandra Szarvasová

Gabriela Krišková

Patrik Bušanski

 

Od 22.5.2015 do 28.5.2015 v Bergene v Nórsku sa uskutočnilo 4.projektové stretnutie, ktorého náplňou bolo najmä vyhodnotenie nášho dvojročného úsilia v rámci projektu MAGIC.

Živá prezentácia na hodine angličtiny

 

 

 

 

eTwinning

V školskom roku 2011/2012 sa žiaci v rámci anglického jazyka zapojili do niekoľkých projektov eTwinning.

Začiatkom marca roku 2012 sa tím žiakov školy zapojil do európskej spolupráce škôl eTwinning, z ktorých projekt s názvom „Do you speak Google“? sa stal víťazom celoslovenskej súťaže projektov.

Partnerskými školami projektu boli školy z Chorvátska (gymnázium z mesta Bjelovar) a Talianska (škola I.S.E.S. de Nicola z Neapola). Do projektu bolo zapojených 22 žiakov gymnázia pod vedením profesorky Tatiany Valentovej.

Projekt bol zameraný na vytvorenie funkčnej webovej stránky v anglickom jazyku s cieľom naučiť žiakov používať aplikácie Google na vytváranie a úpravu webových stránok, ako aj iné možnosti IKT (email, chat, fórum, Skype, videokonferencia, Google). Ďalším cieľom bolo zdokonaľovanie vedomostí a jednotlivých zručností žiakov v anglickom jazyku a ich použitie v praktickej komunikácii ako aj rozšírenie vedomostí žiakov o geografii, histórii a kultúre partnerských krajín a podnietenie ich záujmu o život rovesníkov v iných krajinách Európy, čo má prispieť aj k prehĺbeniu ich európskeho povedomia. V priebehu projektu na vytvorenej webovej stránke boli uverejňované viaceré študentské príspevky v anglickom jazyku podľa tém dohodnutých medzi partnerskými krajinami. Komunikácia sa uskutočňovala predovšetkým na samotnej webovej stránke v procese jej vytvárania, ale aj cez fóra a blogy, emailovú korešpondenciu a videokonferencie.

Hlavným prínosom práce na projekte je spolupráca študentov rôznych krajín na realizácii spoločných nápadov a návrhov, čo ich napĺňa pocitom zadosťučinenia z dobre vykonanej práce, učí vzájomnej tolerancii, úcte a pochopeniu. Veľký význam majú aj osobné kontakty a možnosť dozvedieť sa viac o záľubách a aktivitách rovesníkov, porovnať názory a vnímanie sveta okolo nás.

Tento projekt získal v rámci stredných škôl 1. Miesto v súťaži o najlepší eTwinning projekt na Slovensku s názvom v školskom roku 2011/2012. Dňa 8.júna 2012 bola žiakom odovzdaná cena na vyhodnotení v Žiline.

Projekt si môžete pozrieť na stránke školy v sekcii PROJEKTY.

Následne začiatkom septembra 2012 tím žiakov pod vedením p. Valentovej navštívil Taliansko ako partnerskú krajinu projektu. Aktuálne projekt získal Európsky certifikát kvality a je prihlásený do celoeurópskej súťaže eTwinning.

Ďalšia skupina študentov pod vedením p.Kešiarovej pracovala na eTwinning projekte s názvom:

„I am learning English because I am living English”. Partnerskou školou bola stredná škola z Turecka.

Tento projekt bol zameraný na aplikáciu tvorivých prístupov na hodinách anglického jazyka, konkrétne na využívanie dramatických techník v rámci vyučovania cudzieho jazyka. Žiaci sa tak priblížili k zmysluplnej, reálnej komunikácii. Získali nové kontakty, spolupracovali s rovesníkmi pochádzajúcimi z inej krajiny a kultúry.

Najnovší eTwinning projekt, rozbehnutý začiatkom septembra 2012 skupinou žiakov pod vedením p. Valentovej, mal názov Európsky študentský časopis e-mag. V rámci projektu študenti prispievali článkami o zaujímavostiach kultúrneho a spoločenského života na Slovensku. Projekt pokračoval aj v školskom roku 2013-2014.

Biológia

Vyučujúci:

  • Mgr. Barbora Vidovencová
  • PaedDr. Ildikó Földesová
  • Mgr. Eva Dosúdilová
  • PaedDr. Marek Tóth

Biológia sa vyučuje v týchto ročníkoch:

Osemročné gymnázium:
  • Prima - biológia ide podľa inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu, zameraná na život s človekom v ľudských sídlach, základnú štruktúru bunky a na vnútornú organizáciu tela organizmov
  • Sekunda – biológia v tomto ročníku je zameraná na stavbu tela stavovcov a stavbu tela človeka, a tiež ide podľa iŠVP
  • Tercia - biológia je zameraná na geologickú stavbu Zeme, jej historický vývoj a v neposlednom rade na základy ekológie. Osnovy daného ročníka tiež korešpondujú s iŠVP.
  • Kvarta – Biológia je zameraná na zhrnutie jednotlivých tém z predchádzajúcich ročníkov. V tomto ročníku sa oboznámia aj genetikou.
  • Kvinta - biológia zameraná na poznávanie jednotlivých ekosystémov , sveta mikroorganizmov  a tiež poznávanie známych aj neznámych parazitov.
  • Sexta - zameraná na poznávanie vnútornej a vonkajšej stavby organizmov – rastlín a živočíchov, ich fungovanie a procesy, ktoré sa v ich telách dejú , druhý polrok je zameraný na genetiku,
  • súčasťou hodín sú aj praktické cvičenia – mikroskopovanie, tvorba preparátov, projektov a prezentácií
  • Septima - sa venuje stavbe a fungovaniu ľudského tela, podľa záujmu sa pridá aj voliteľný predmet – seminár z biológie zameraný na rozširovanie učiva a prípravu na maturitnú skúšku
  • Oktáva – v tomto ročníku sa biológia nevyučuje, študenti navštevujú len výberový seminár z biológie.
Štvorročné gymnázium:

Od školského roka 2011/2012 sa zmenili učebné osnovy podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu, čo sa týka aj biológie:

  • Prvý ročník:
    • zameraný na poznávanie jednotlivých ekosystémov – vodný, lúčny, poľný, vysokohorský…
    • preberajú sa aj ďalšie zaujímavé témy – ako mikrosvet, parazity
    • súčasťou hodín je aj tvorba prezentácií, projektov, samostatných prác
  • Druhý ročník:
    • zameraný na poznávanie vnútornej a vonkajšej stavby organizmov – rastlín a živočíchov, ich fungovanie a procesy, ktoré sa v ich telách dejú
    • druhý polrok je zameraný na genetiku
    • súčasťou hodín sú aj praktické cvičenia – mikroskopovanie, tvorba preparátov, projektov a prezentácií
  • Tretí ročník:
    • sa venuje stavbe a fungovaniu ľudského tela
    • podľa záujmu sa pridá aj voliteľný predmet – seminár z biológie zameraný na rozširovanie učiva a prípravu na maturitnú skúšku
  • Tretí ročník : seminár z biológie – rozširujúce učivo z biológie , príprava na MS
  • Štvrtý ročník : seminár z biológie - rozširujúce učivo z biológie , príprava na MS

Biologická olympiáda:

  • kategória C – tercia , kvarta
  • kategória D -prima, sekunda
  • kategória B – prvý, druhý ročník, kvinta, sexta
  • kategória A – tretí ,štvrtý ročník 4G , septima

Výsledky maturitných skúšok v šk. roku 2023/2024

  • počet maturantov : 20
  • priemer : 1,55

Olympiády ( šk.rok 2023/2024)  :

Biológia :

Okresné kolo kat. D : Dominika Sudická (sekunda) – 1. miesto

Okresné kolo kat. E – botanika : Dominika Sudická (sekunda)- 1. miesto

Krajské kolo kat. E – botanika  : Dominika Sudická (sekunda)  – 3. miesto

Okresné kolo kat. E – zoológia : Nela Vidová (tercia) – 5. miesto

Krajské kolo kat. B – projektová časť : Jakub Janík (I. B) – 1. miesto

Celoslovenské kolo kat. B – projektová časť : Jakub Janík (I.B) – 1. miesto

Krajské kolo kat. A – projektová časť : Matúš Halmo (III.A) – 1. miesto

Celoslovenské kolo kat. A – projektová časť : Matúš Halmo (III.A) – úspešný riešiteľ

Stredoškolská odborná činnosť – oblasť prírodných vied : krajské kolo : Emma Odórová ( oktáva) – úspešná riešiteľka

Festival vedy a techniky : Jakub Janík – úspešný riešiteľ

Genetika na kolesách

 

Exkurzie:

Arborétum Mlyňany – botanická záhrada

arboretum_01arboretum_02

Tropicarium v Budapešti

tropicarium_01 tropicarium_02

Zoologická záhrada v Budapešti

Zbierka finančných prostriedkov pri príležitosti Dňa narcisov 18.4.2024 :

  • študenti 3. ročníka seminára z biológie
  • vyzbierané finančné prostriedky : 1887,48 eur
  • zodpovedný učiteľ: Mgr. Barbora Vidovencová

Deň narcisov

Dňa 18. apríla vo štvrtok sa konal 28. ročník jedinečnej verejno-prospešnej zbierky Ligy proti rakovine, do ktorej sa zapojila aj naša škola. v tento deň sme sa vybrali do komárňanských ulíc s pochodňou nádeje pre ľudí trpiacich rakovinou. V tento deň sa nám podarilo pre onkologicky chorých pacientov vyzbierať peknú sumu. Ráno sme sa zišli v učebni biológie, kde sme dostali potrebné inštrukcie od pani prof. Vidovencovej a taktiež sme si rozdelili oblasti. Osem prázdnych schránok sa vydalo na cestu hľadať pomoc. Začiatky boli síce ťažké, ale pomaly ale isto si po uliciach kráčali ľudia so žltými narcismi pripnutými na oblečení. Síce sa našli aj takí, ktorí milé oslovenie odignorovali, ale taktiež sme stretli ľudí, ktorí sami prekonali túto pliagu a hojným darom chceli pomôcť aj stálym bojovníkom. Taktiež nás podporila aj skupinka žiakov na výlete, ktorí narcisy nosili s ešte väčšou radosťou a hrdosťou, že pomáhajú tým najslabším. Stretli sme aj samotných bojovníkov, ktorý nám vyrozprávali svoj príbeh a pretom sme im na znak súcitu len pripli symbolický kvietok a popriali silu do boja. Navštívili sme primátora nášho mesta Komárno, ktorý sa tiež rozhodol podporiť túto akciu. Väčšina ľudí zbierku poznalo a preto darovali s úsmevom na tvári.

V ríši kráľa zvierat 2018


Ďalší skvelý deň za nami. Vyučovanie biológie sme mali spestrené návštevou  zvieracieho parku v Orechovej Potôni. Na prvé počutie nás ihneď zaujal názov tohto parku a jeho poslanie. Malkia  park  je pomenovaný  podľa prvej zachránenej levice a v jazyku swahilli Malkia znamená kráľovná.  Poslaním zvieracieho parku   je zachraňovať zvieratká z cirkusov, súkromných chovov či súkromných ZOO, kde zvieratá nemajú vhodné podmienky pre život. Okrem nasávania informácií z vynikajúceho výkladu našej sprievodkyne Paťky Molnárovej, absolventky nášho gymnázia, sme mali možnosť nakŕmiť vodné vtáctvo aj kamarátske kopytníky. Ako sme sa sami presvedčili, zvieratá majú možnosť žiť v prirodzených podmienkach. Ďakujeme za prijatie a zorganizovanie skvelej exkurzie.

Získanie informácií o našom pôvode

Leoni Martonošiová, tercia

Malkia park 2019


Drogová prevencia a Prevencia nádorových ochorení

Cieľ prevencie:

  • prevencia rizikového správania u študentov
  • predchádzať užívaniu omamných a návykových látok
  • podpora fyzického zdravia

Hlavné úlohy prevencie:

  • zdôrazniť význam primárnej prevencie
  • posilňovanie zdravého životného štýlu
  • posilňovať hodnotový systém u študentov
  • formovanie primeraných postojov v oblasti fyzického a duševného zdravia
  • budovanie schopnosti drogu odmietnuť
  • spolupracovať s rodičmi ako aj s pedagogicko-psychologickou poradňou

Osemročné gymnázium – nižšie ročníky, prednášky :

Príma, Sekunda, Tercia, Kvarta

  • Žuvací tabak a elektronické cigarety
  • ,,Anjelsky prach nie je od anjela“
  • Tvorba výtvarných prác na tému ,,Zdravý životný štýl“
  • hodnotenie úrovne vedomostí o drogách formou dotazníka

Osemročné a štvorročné gymnázium – vyššie ročníky – prednášky :

1.ročník

  • účinky žuvacieho tabaku a elektronických cigariet
  • Fencyklidín ,,Anjelsky prášok“, beseda s kriminalistom
  • prevencia nádorových ochorení u dievčat: samovyšetrovanie prsníkov
  • prevencia nádorových ochorení u chlapcov: samovyšetrovanie semenníkov

2.ročník

  • svetový deň AIDS
  • premietanie filmu v rámci prevencie prenosu HIV vírusu, následná diskusia na hodine cvičenia z biológie

3.ročník

  • tvorba prezentácií na hodinách seminára z biológie
  • prednáška pre seminár z biológie a chémie s odborníkmi na tému: ,,Najčastejšie nádorové ochorenia u mladej generácie“
  • tvorba prezentácií a posterov na hodinách chémie
  • účasť študentov na zbierke v rámci Dňa narcisov
  • prednáška o alkaloidoch v rámci hodiny chémie

Základné činnosti koordinátora drogovej prevencie

V spolupráci s vedením školy iniciuje preventívne aktivity a koordináciu prevencie ako integrálnu súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu:

  • plní úlohu školského poradcu v otázkach drogovej prevencie,
  • analyzuje a monitoruje situáciu v škole z pohľadu užívania legálnych a nelegálnych drog v priestoroch školy,
  • všíma si žiakov z prostredia ohrozeného sociálnou patológiou,
  • poskytuje konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom,
  • koordinuje a metodicky usmerňuje preventívnu a informačnú činnosť pedagogických zamestnancov, ale i žiakov,
  • spolupracuje s výchovným poradcom v škole, so zdravotníckymi a sociálnymi, metodickými a vzdelávacími inštitúciami.
  • plánuje a zabezpečuje prednášky podľa záujmu a potreby študentov