Vyučujúci:
- Mgr. Barbora Vidovencová
- PaedDr. Ildikó Földesová
- Mgr. Eva Dosúdilová
- PaedDr. Marek Tóth
Biológia sa vyučuje v týchto ročníkoch:
Osemročné gymnázium:
- Prima - biológia ide podľa inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu, zameraná na život s človekom v ľudských sídlach, základnú štruktúru bunky a na vnútornú organizáciu tela organizmov
- Sekunda – biológia v tomto ročníku je zameraná na stavbu tela stavovcov a stavbu tela človeka, a tiež ide podľa iŠVP
- Tercia - biológia je zameraná na geologickú stavbu Zeme, jej historický vývoj a v neposlednom rade na základy ekológie. Osnovy daného ročníka tiež korešpondujú s iŠVP.
- Kvarta – Biológia je zameraná na zhrnutie jednotlivých tém z predchádzajúcich ročníkov. V tomto ročníku sa oboznámia aj genetikou.
- Kvinta - biológia zameraná na poznávanie jednotlivých ekosystémov , sveta mikroorganizmov a tiež poznávanie známych aj neznámych parazitov.
- Sexta - zameraná na poznávanie vnútornej a vonkajšej stavby organizmov – rastlín a živočíchov, ich fungovanie a procesy, ktoré sa v ich telách dejú , druhý polrok je zameraný na genetiku,
- súčasťou hodín sú aj praktické cvičenia – mikroskopovanie, tvorba preparátov, projektov a prezentácií
- Septima - sa venuje stavbe a fungovaniu ľudského tela, podľa záujmu sa pridá aj voliteľný predmet – seminár z biológie zameraný na rozširovanie učiva a prípravu na maturitnú skúšku
- Oktáva – v tomto ročníku sa biológia nevyučuje, študenti navštevujú len výberový seminár z biológie.
Štvorročné gymnázium:
Od školského roka 2011/2012 sa zmenili učebné osnovy podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu, čo sa týka aj biológie:
- Prvý ročník:
- zameraný na poznávanie jednotlivých ekosystémov – vodný, lúčny, poľný, vysokohorský…
- preberajú sa aj ďalšie zaujímavé témy – ako mikrosvet, parazity
- súčasťou hodín je aj tvorba prezentácií, projektov, samostatných prác
- Druhý ročník:
- zameraný na poznávanie vnútornej a vonkajšej stavby organizmov – rastlín a živočíchov, ich fungovanie a procesy, ktoré sa v ich telách dejú
- druhý polrok je zameraný na genetiku
- súčasťou hodín sú aj praktické cvičenia – mikroskopovanie, tvorba preparátov, projektov a prezentácií
- Tretí ročník:
- sa venuje stavbe a fungovaniu ľudského tela
- podľa záujmu sa pridá aj voliteľný predmet – seminár z biológie zameraný na rozširovanie učiva a prípravu na maturitnú skúšku
- Tretí ročník : seminár z biológie – rozširujúce učivo z biológie , príprava na MS
- Štvrtý ročník : seminár z biológie - rozširujúce učivo z biológie , príprava na MS
Biologická olympiáda:
- kategória C – tercia , kvarta
- kategória D -prima, sekunda
- kategória B – prvý, druhý ročník, kvinta, sexta
- kategória A – tretí ,štvrtý ročník 4G , septima
Výsledky maturitných skúšok v šk. roku 2023/2024
- počet maturantov : 20
- priemer : 1,55
Olympiády ( šk.rok 2023/2024) :
Biológia :
Okresné kolo kat. D : Dominika Sudická (sekunda) – 1. miesto
Okresné kolo kat. E – botanika : Dominika Sudická (sekunda)- 1. miesto
Krajské kolo kat. E – botanika : Dominika Sudická (sekunda) – 3. miesto
Okresné kolo kat. E – zoológia : Nela Vidová (tercia) – 5. miesto
Krajské kolo kat. B – projektová časť : Jakub Janík (I. B) – 1. miesto
Celoslovenské kolo kat. B – projektová časť : Jakub Janík (I.B) – 1. miesto
Krajské kolo kat. A – projektová časť : Matúš Halmo (III.A) – 1. miesto
Celoslovenské kolo kat. A – projektová časť : Matúš Halmo (III.A) – úspešný riešiteľ
Stredoškolská odborná činnosť – oblasť prírodných vied : krajské kolo : Emma Odórová ( oktáva) – úspešná riešiteľka
Festival vedy a techniky : Jakub Janík – úspešný riešiteľ
Genetika na kolesách
Exkurzie:
Arborétum Mlyňany – botanická záhrada
Tropicarium v Budapešti
Zoologická záhrada v Budapešti
Zbierka finančných prostriedkov pri príležitosti Dňa narcisov 18.4.2024 :
- študenti 3. ročníka seminára z biológie
- vyzbierané finančné prostriedky : 1887,48 eur
- zodpovedný učiteľ: Mgr. Barbora Vidovencová
Deň narcisov
Dňa 18. apríla vo štvrtok sa konal 28. ročník jedinečnej verejno-prospešnej zbierky Ligy proti rakovine, do ktorej sa zapojila aj naša škola. v tento deň sme sa vybrali do komárňanských ulíc s pochodňou nádeje pre ľudí trpiacich rakovinou. V tento deň sa nám podarilo pre onkologicky chorých pacientov vyzbierať peknú sumu. Ráno sme sa zišli v učebni biológie, kde sme dostali potrebné inštrukcie od pani prof. Vidovencovej a taktiež sme si rozdelili oblasti. Osem prázdnych schránok sa vydalo na cestu hľadať pomoc. Začiatky boli síce ťažké, ale pomaly ale isto si po uliciach kráčali ľudia so žltými narcismi pripnutými na oblečení. Síce sa našli aj takí, ktorí milé oslovenie odignorovali, ale taktiež sme stretli ľudí, ktorí sami prekonali túto pliagu a hojným darom chceli pomôcť aj stálym bojovníkom. Taktiež nás podporila aj skupinka žiakov na výlete, ktorí narcisy nosili s ešte väčšou radosťou a hrdosťou, že pomáhajú tým najslabším. Stretli sme aj samotných bojovníkov, ktorý nám vyrozprávali svoj príbeh a pretom sme im na znak súcitu len pripli symbolický kvietok a popriali silu do boja. Navštívili sme primátora nášho mesta Komárno, ktorý sa tiež rozhodol podporiť túto akciu. Väčšina ľudí zbierku poznalo a preto darovali s úsmevom na tvári.
V ríši kráľa zvierat 2018
Ďalší skvelý deň za nami. Vyučovanie biológie sme mali spestrené návštevou zvieracieho parku v Orechovej Potôni. Na prvé počutie nás ihneď zaujal názov tohto parku a jeho poslanie. Malkia park je pomenovaný podľa prvej zachránenej levice a v jazyku swahilli Malkia znamená kráľovná. Poslaním zvieracieho parku je zachraňovať zvieratká z cirkusov, súkromných chovov či súkromných ZOO, kde zvieratá nemajú vhodné podmienky pre život. Okrem nasávania informácií z vynikajúceho výkladu našej sprievodkyne Paťky Molnárovej, absolventky nášho gymnázia, sme mali možnosť nakŕmiť vodné vtáctvo aj kamarátske kopytníky. Ako sme sa sami presvedčili, zvieratá majú možnosť žiť v prirodzených podmienkach. Ďakujeme za prijatie a zorganizovanie skvelej exkurzie.
Získanie informácií o našom pôvode
Leoni Martonošiová, tercia
Malkia park 2019
Drogová prevencia a Prevencia nádorových ochorení
Cieľ prevencie:
- prevencia rizikového správania u študentov
- predchádzať užívaniu omamných a návykových látok
- podpora fyzického zdravia
Hlavné úlohy prevencie:
- zdôrazniť význam primárnej prevencie
- posilňovanie zdravého životného štýlu
- posilňovať hodnotový systém u študentov
- formovanie primeraných postojov v oblasti fyzického a duševného zdravia
- budovanie schopnosti drogu odmietnuť
- spolupracovať s rodičmi ako aj s pedagogicko-psychologickou poradňou
Osemročné gymnázium – nižšie ročníky, prednášky :
Príma, Sekunda, Tercia, Kvarta
- Žuvací tabak a elektronické cigarety
- ,,Anjelsky prach nie je od anjela“
- Tvorba výtvarných prác na tému ,,Zdravý životný štýl“
- hodnotenie úrovne vedomostí o drogách formou dotazníka
Osemročné a štvorročné gymnázium – vyššie ročníky – prednášky :
1.ročník
- účinky žuvacieho tabaku a elektronických cigariet
- Fencyklidín ,,Anjelsky prášok“, beseda s kriminalistom
- prevencia nádorových ochorení u dievčat: samovyšetrovanie prsníkov
- prevencia nádorových ochorení u chlapcov: samovyšetrovanie semenníkov
2.ročník
- svetový deň AIDS
- premietanie filmu v rámci prevencie prenosu HIV vírusu, následná diskusia na hodine cvičenia z biológie
3.ročník
- tvorba prezentácií na hodinách seminára z biológie
- prednáška pre seminár z biológie a chémie s odborníkmi na tému: ,,Najčastejšie nádorové ochorenia u mladej generácie“
- tvorba prezentácií a posterov na hodinách chémie
- účasť študentov na zbierke v rámci Dňa narcisov
- prednáška o alkaloidoch v rámci hodiny chémie
Základné činnosti koordinátora drogovej prevencie
V spolupráci s vedením školy iniciuje preventívne aktivity a koordináciu prevencie ako integrálnu súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu:
- plní úlohu školského poradcu v otázkach drogovej prevencie,
- analyzuje a monitoruje situáciu v škole z pohľadu užívania legálnych a nelegálnych drog v priestoroch školy,
- všíma si žiakov z prostredia ohrozeného sociálnou patológiou,
- poskytuje konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom,
- koordinuje a metodicky usmerňuje preventívnu a informačnú činnosť pedagogických zamestnancov, ale i žiakov,
- spolupracuje s výchovným poradcom v škole, so zdravotníckymi a sociálnymi, metodickými a vzdelávacími inštitúciami.
- plánuje a zabezpečuje prednášky podľa záujmu a potreby študentov