Author Archives: vychpor

About vychpor

vychpgljs456

Kontakty – úradné hodiny

Výchovná poradkyňa: PaedDr. Judita H a l l e r o v á

E-mail: slovgym@gljs.sk

telefón: 035/7731316

konzultačné hodiny: pondelok 13,00 – 15,00

(v budove školy 2. poschodie vľavo, č. dverí 204)

Prevencia sociálno-patologických javov

Plán práce v oblasti prevencie sociálno-patologických javov na školský rok 2024/2025

September

prima – oktáva, 1. – 4. ročník

pripomenutie výročia SNP a výročia prijatia Ústavy SR

Zodp. : triedni učitelia

všetky ročníky

návšteva synagógy v Komárne – pripomenutie Pamätného dňa holokaustu – výchova k náboženskej
tolerancii

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

2. ročník, sexta

prednáška na tému “Zneužívanie mladistvých”
školiteľ: pracovník z OR PZ v  Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

Október

2. ročník, sexta

účasť na cyklickej interaktívnej prednáške  na tému „Duševné zdravie na stredných školách”
školiteľky: odborníčky z Centra  poradenstva a prevencie v Hurbanove

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

3. ročník, septima

beseda s miestnym predstaviteľom verejnej správy – pripomenutie Európskeho týždňa miestnej demokracie
školiteľ: pracovník miestnej samosprávy

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

November

1. – 4. ročník, kvinta – oktáva

nástenky k pamätným dňom: Svetový deň boja proti fašizmu, Deň boja za slobodu a demokraciu

Zodp.: triedni učitelia

1. ročník, kvinta

účasť na besede na tému “Šikanovanie mladistvých”
školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

prima – oktáva

účasť na prednáške “O závislostiach a ich predchádzaní”

školiteľky: pracovník OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

December

tercia, kvarta

účasť na prednáške “Právne povedomie detí a mládeže”
školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

1. – 4. ročník, kvinta – oktáva

nástenky k pamätnému dňu: Deň ľudských práv”

Zodp.: triedni učitelia

3., 4. ročník, septima, oktáva

školské kolo Olympiády ľudských práv – výchova k ľudským právam a slobodám

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

1. – 4. ročník, kvinta . oktáva

zapojenie sa do kampane Červené stužky – ku Dňu boja proti AIDS

Zodp.: triedni učitelia

Január

2. ročník, sexta

účasť na cyklickej interaktívnej prednáške na tému „Duševné zdravie na stredných školách“
školiteľky: odborníčky z Centra  poradenstva a prevencie v Hurbanove

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

1. ročník, prima, sekunda, tercia, kvarta, kvinta

účasť na prednáške “O závislostiach a ich predchádzaní”
školiteľky: odborníčka z OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

 

Február

1. ročník, prima, sekunda, tercia, kvarta, kvinta

účasť na besede “Kriminalita mladistvých”

školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr..J. Hallerová

1. ročník, kvinta

účasť na prednáške “Ako zvládnuť dospievanie”

školiteľka: odborníčka z ROS Komárno

3. – 4. ročník, septima, oktáva

účasť v krajskom kole Olympiády ľudských práv

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

Marec

1. – 4. ročník, príma – oktáva

nástenky k pamätným dňom: MDŽ, Deň boja proti rasovej diskriminácii, Deň zápasu za ľudské práva

Zodp.: triedni učitelia

2. ročník, sexta

účasť na cyklickej interaktívnej prednáške na tému “Duševné zdravie na stredných školách”

školiteľky: odborníčky z Centra  poradenstva a prevencie v Hurbanove

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

2. ročník, sexta

účasť na besede “Kriminalita mladistvých”

školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

Apríl

4. ročník, oktáva

účasť na besede “Ako zvládať stres”

školiteľky: odborníčky z Centra  poradenstva a prevencie v Hurbanove

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

2. ročník, sexta

účasť na prednáške “Šikanovanie mladistvých”

školiteľ: odborník z ROS v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

1. – 4. ročník, kvinta – oktáva

zapojenie sa o akcie organizovanej Ligou proti rakovine “Deň narcisov” v rámci našej školy rozdávaním narcisov

Zodp.: Mgr. Vidovencová

Máj

3. ročník, septima

účasť na besede “Riziká práce v zahraničí a prevencia pred neľudským zaobchádzaním”

školiteľky: odborníčka z OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

3. ročník, septima

účasť na prednáške “Šikanovanie mladistvých”

školiteľ: odborník z OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

1. – 4. ročník, prima – oktáva

nástenky k pamätným dňom: Deň Európy, Deň založenia Amnesty International

Zodp.: triedni učitelia

Jún

2., 3. ročník, sexta, septima

návšteva súdneho pojednávania na Okresnom súde – prevencia kriminality, overenie poznatkov z trestného práva v praxi

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

prima, sekunda, tercia, kvarta

účasť na besede “Šikanovanie mladistvých”

školiteľ: odborník z OR PZ v Komárne

Zodp.: PaedDr. J. Hallerová

+Výchovný poradca – Plán práce

Plán práce výchovného poradcu na školský rok 2024/2025

 

  1. poskytovať individuálne konzultácie pre žiakov a rodičov podľa potreby
  2. viesť konzultačné hodiny pravidelne týždenne pre všetkých žiakov školy
  3. informovať žiakov štvrtého ročníka a oktávy o VŠ (NŠ): termíny a spôsob podania prihlášok, výška poplatkov za prijímacie konanie, spôsob ich úhrady, termíny prijímacích pohovorov, nároky na prijímacie skúšky, študijné odbory, podmienky štúdia, možnosti uplatnenia absolventa v praxi,…
  4. informačná služba pre ostatné ročníky – možnosti štúdia na Slovensku prípadne v zahraničí – prehľad VŠ, profilujúce predmety, požiadavky,…
  5. starať sa o informačné tabule o vysokých škôl a nadstavbových škôl
  6. pripraviť vyhodnotenie podania prihlášok žiakov na jednotlivé vysoké školy poľa tried a tiež umiestnenia našich žiakov na VŠ
  7. spolupracovať s ostatnými členmi pedagogického zboru, najmä s triednymi učiteľmi, s príslušným školským zariadením poradenstva a prevencie, s úradmi práce, so sociálnymi partnermi školy, s rodičmi žiakov, záujmovými organizáciami
  8. zúčastňovať sa na triednických hodinách v jednotlivých triedach so zámerom lepšieho spoznávania žiakov našej školy v záujme čo najskoršej identifikácie nežiaducich javov
  9. realizovať konzultačno-poradenské služby pre rodičov detí a žiakov zamerané na zlepšenie ich štýlu výchovy a starostlivosti o deti s vývinovými poruchami – s poruchami aktivity a pozornosti a vývinovými poruchami učenia a zabezpečovať kvalitnú kooperáciu školy a rodiny
  10. v oblasti získavania metodickej pomoci spolupracovať s Centrom  poradenstva a prevencie v Komárne (prípadne v iných mestách), detskými integračnými centrami, Metodicko-výskumným kabinetom pre výchovné a psychologické poradenstvo a prevenciu, ŠPÚ, školskými výpočtovými strediskami a inými inštitúciami participujúcimi na výchove a vzdelávaní
  11. spolupracovať s výchovnými poradcami ZŠ hlavne pri organizovaní prijímacieho konania do prvého ročníka osemročného i štvorročného štúdia na gymnáziu
  12. spolupracovať s výchovnými poradcami stredných škôl a učilíšť pri riešení disciplinárnych problémov, záškoláctva a mládežníckej kriminality
  13. podávať informácie o požiadavkách a podmienkach štúdia na osemročnom gymnáziu a štvorročnom gymnáziu na ZŠ
  14. sprístupňovať všetkým žiakom informácie, ktoré môžu ovplyvniť ich rozhodnutie o budúcom štúdiu alebo kariére a ponúkať im zároveň testovanie zamerané na zisťovanie predpokladov pre budúce štúdium
  15. vytvárať hodnotovo orientované prostredie školy, v ktorom prevládajú pozitívne interpersonálne vzťahy bez segregačných prejavov, poskytovať žiakom priestor a príležitosti na slobodné vyjadrovanie názorov, na otvorenú a slobodnú diskusiu
  16. v zmysle Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do r. 2030 podporovať vytváranie vhodných podmienok pre výchovu a vzdelávanie pre všetky deti bez rozdielu s rešpektovaním ich individuálnych osobitostí
  17. organizovať preventívne programy v škole na rozvoj tolerancie k osobám alebo skupinám osôb odlišujúcich sa znakom podľa zákona o rovnakom zaobchádzaní a kultiváciu a pozitívnu zmenu postojov k nim
  18. podporovať toleranciu a rozširovať povedomie žiakov o žiakoch so zdravotným znevýhodnením, ktorí sú začlenení v bežných triedach
  19. podporovať povedomie o schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím, podporovať uznávanie zručností, predností a schopností osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ich prínosu pre pracovisko a trh práce
  20. posilňovať výchovu k ľudským právam v triede a škole tak, aby sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv
  21. aktivizovať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam organizovaním besied, súťaží, stretnutí, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
  22. podporovať rozvoj osobných a sociálnych kompetencií žiakov potrebných k reálnemu uplatňovaniu ľudských práv
  23. v záujme  predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie odstraňovať akékoľvek formy diskriminácie, prejavy xenofóbie a intolerancie v triede a škole
  24. objasňovať a vysvetľovať všetky nebezpečné dôsledky extrémizmu a radikalizmu v spoločnosti na vyučovacích hodinách občianskej náuky, dejepisu, etickej výchovy, triednických hodín a tiež organizovaním besied, prednášok a rôznych aktivít v tomto duchu
  25. venovať pozornosť výsledkom Štruktúrovaného dialógu a Panelu mladých – nástroja na konzultovanie, v rámci ktorého mladí ľudia dostávajú možnosť pravidelne sa vyjadrovať k aktuálnym spoločenským témam a zaujímať k nim kritický postoj,
  26. využívať vo výchovno-vzdelávacom procese informácie a metodické námety orientované na globálne témy a hodnotovú výchovu vo výučbe rôznych vyučovacích predmetov a odborno-metodický materiál Globalizácia, aktívne ľudské práva, radikalizmus, extrémizmus, migračná kríza,
  27. využívať pri výchove a vzdelávaní manuál k tolerancii a ľudským právam KOMPAS a KOMPASITO, najmä na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy,
  28. snažiť sa žiakov zapojiť do celoslovenského programu Školy, ktoré menia svet v rámci rozvoja občianskych kompetencií a výchovy k aktívnemu občianstvu a využívať pri výchove a vzdelávaní k tolerancii a ľudským právam Metodickú príručku na občiansku náuku, etickú výchovu,
  29. monitorovať správanie žiakov a ich zmeny a prípade oprávneného podozrenia na porušovanie ich zdravého osobnostného vývinu bezodkladne zabezpečiť ich aktívnu ochranu
  30. v súlade s čl. 7 Smernice k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach, pri podozrení na šikanovanie žiaka spolupracovať s rodinou obete i s rodinou agresora, viesť rozhovory so zákonnými zástupcami obete, agresora, svedka, dbať na zachovanie dôvernosti informácií,
  31. zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch šikanovania či iného rizikového správania na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, triednických hodinách i organizovaním prednášok, besied a pod.,
  32. spolupracovať s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa venujú témam s problematikou intolerancie a neformálneho vzdelávania mládeže
  33. ubezpečovať žiakov, že aj pasivita a oddych znamenajú zmysluplné využitie voľného času, dostatočný a kvalitný oddych je dôležitý pre duševné zdravie žiakov
  34. zabezpečovať ochranu detí pred všetkými formami fyzického alebo psychického násilia, poškodenia alebo zneužitia, zanedbávania alebo nedbalého zaobchádzania, týrania alebo vykorisťovania vrátane sexuálneho zneužívania, obchodovanie s deťmi
  35. informovať žiakov v spolupráci s centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním a otrockou prácou
  36. v zmysle Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím informovať deti o ich právach a možnostiach pomoci vrátane stimulácie kritických postojov deti k nevhodným mediálnym obsahom hlavne na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy a triednických hodinách,
  37. využívať text pod názvom Školská socializácia a nové výzvy k prevencii hlavne na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, telesnej výchovy, triednických hodinách,
  38. v zmysle  prevencie a eliminácie násilia páchaného na ženách venovať sa v rámci vzdelávania o ľudských právach aj problematike násilia páchaného na ženách
  39. dohliadať na to, aby sa výchovno-vzdelávací proces školy realizoval v prostredí podporujúcom zdravie, sebaúctu a dôstojnosť dieťaťa
  40. vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie v škole, umožniť žiakom prostredníctvom chápajúceho a kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr porozumieť iným kultúram na hodinách dejepisu, občianskej náuky, etickej výchovy, triednických hodinách a tiež organizovaním besied, prednášok, workshopov,
  41. dôsledne uplatňovať zákaz všetkých foriem diskriminácie a segregácie, eliminovať nežiaduce javy, akými sú priestorové, organizačné, fyzické a symbolické vylúčenie alebo oddelenie rómskych detí a žiakov v dôsledku ich etnickej príslušnosti, všetkých detí a žiakov so znevýhodnením od ostatných detí a žiakov,
  42. šíriť myšlienky tolerancie, akceptácie odlišnosti a zlepšovanie postojov voči znevýhodnením skupinám obyvateľstva na hodinách etickej výchovy, triednických hodinách,
  43. realizovať aktivity a besedy o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia
  44. v zmysle Národného štandardu finančnej gramotnosti viesť žiakov k finančnej gramotnosti v spolupráci s vyučujúcimi na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, triednickej hodiny
  45. dohliadať na to, aby sa u žiakov vypestovalo protikorupčné správanie hlavne v spolupráci s vyučujúcim občianskej náuky, etickej výchovy,
  46. protidrogová prevencia
    • trvalá spolupráca s nadáciami a inými organizáciami, ktoré nám ponúknu aktivity v tejto oblasti
    • individuálne vzdelávanie učiteľov v tejto oblasti štúdiom odbornej literatúry
    • výchovne pôsobiť na žiakov školy (aj premietaním videofilmov s takouto tematikou) s cieľom zvýšenia ich informovanosti o drogách, prevencii, závislosti kontaktoch a dôsledkoch drogovej závislosti v spolupráci s vyučujúcimi predmetov: chémia, biológia, etická výchova a na tr. hodinách
    • pripraviť akcie pre rodičov: informácie o základných prejavoch narkomanie, symptómoch, ktoré rodičov upozornia, že ich dieťa berie drogu, výchova v rodine ako jediná účinná prevencia
  47. sexuálna výchova, ochrana pred AIDS
    • pokračovať v jednotlivých ročníkoch v súlade s výukou biológie, etickej výchovy, estetiky, na triednických hodinách a akciách tried
  48. alkoholizmus, fajčenie
    • pôsobiť na žiakov jednotlivých ročníkov hlavne na hodinách chémie, biológie, etickej výchovy, estetiky a na triednických hodinách
    • spolupráca s rodičmi (triedne schôdzky ZRŠ) v tejto oblasti
  49. boj proti agresivite
    • v spolupráci s triednymi učiteľmi a učiteľmi etickej výchovy, estetiky pôsobiť na žiakov školy v tejto oblasti
    • v spolupráci s učiteľmi TV pripraviť pre žiakov školy rôzne športové aktivity s cieľom vhodného využitia voľného času
    • zaoberať sa touto problematikou aj na triednych schôdzkach ZRŠ (tr. učitelia)
  50. záškoláctvo, disciplinárne problémy, mládežnícka kriminalita
    • priebežné monitorovanie správania detí a jeho zmeny
    • registrácia prípadov
    • osobné pohovory s problémovými žiakmi (prípadne spolupráca s rodičmi a pedagogicko-psychologickou poradňou)
  51. venovať zvýšenú pozornosť slaboprospievajúcim žiakom: spolupráca s triednymi učiteľmi, s vyučujúcimi, rodičmi, prípadne centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie
  52. pôsobiť v oblasti prevencie a eliminácie rizikového správania, delikvencie a kriminality, záškoláctva, bezpečného používania internetu, ako aj pri podporovaní  morálneho a právneho vedomia
  53. v spolupráci s triednymi učiteľmi a učiteľmi etickej výchovy podporovať zdravie a zdravý životný štýl a posilňovať výchovu žiakov k zdravému životnému štýlu