Author Archives: vychpor
Kontakty – úradné hodiny
Výchovná poradkyňa: PaedDr. Judita H a l l e r o v á
E-mail: slovgym@gljs.sk
telefón: 035/7731316
konzultačné hodiny: pondelok 13,00 – 15,00
(v budove školy 2. poschodie vľavo, č. dverí 204)
Prevencia sociálno-patologických javov
Plán práce v oblasti prevencie sociálno-patologických javov na školský rok 2024/2025
September
prima – oktáva, 1. – 4. ročník
pripomenutie výročia SNP a výročia prijatia Ústavy SR
Zodp. : triedni učitelia
všetky ročníky
návšteva synagógy v Komárne – pripomenutie Pamätného dňa holokaustu – výchova k náboženskej
tolerancii
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
2. ročník, sexta
prednáška na tému “Zneužívanie mladistvých”
školiteľ: pracovník z OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
Október
2. ročník, sexta
účasť na cyklickej interaktívnej prednáške na tému „Duševné zdravie na stredných školách”
školiteľky: odborníčky z Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
3. ročník, septima
beseda s miestnym predstaviteľom verejnej správy – pripomenutie Európskeho týždňa miestnej demokracie
školiteľ: pracovník miestnej samosprávy
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
November
1. – 4. ročník, kvinta – oktáva
nástenky k pamätným dňom: Svetový deň boja proti fašizmu, Deň boja za slobodu a demokraciu
Zodp.: triedni učitelia
1. ročník, kvinta
účasť na besede na tému “Šikanovanie mladistvých”
školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
prima – oktáva
účasť na prednáške “O závislostiach a ich predchádzaní”
školiteľky: pracovník OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
December
tercia, kvarta
účasť na prednáške “Právne povedomie detí a mládeže”
školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
1. – 4. ročník, kvinta – oktáva
nástenky k pamätnému dňu: Deň ľudských práv”
Zodp.: triedni učitelia
3., 4. ročník, septima, oktáva
školské kolo Olympiády ľudských práv – výchova k ľudským právam a slobodám
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
1. – 4. ročník, kvinta . oktáva
zapojenie sa do kampane Červené stužky – ku Dňu boja proti AIDS
Zodp.: triedni učitelia
Január
2. ročník, sexta
účasť na cyklickej interaktívnej prednáške na tému „Duševné zdravie na stredných školách“
školiteľky: odborníčky z Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
1. ročník, prima, sekunda, tercia, kvarta, kvinta
účasť na prednáške “O závislostiach a ich predchádzaní”
školiteľky: odborníčka z OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
Február
1. ročník, prima, sekunda, tercia, kvarta, kvinta
účasť na besede “Kriminalita mladistvých”
školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr..J. Hallerová
1. ročník, kvinta
účasť na prednáške “Ako zvládnuť dospievanie”
školiteľka: odborníčka z ROS Komárno
3. – 4. ročník, septima, oktáva
účasť v krajskom kole Olympiády ľudských práv
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
Marec
1. – 4. ročník, príma – oktáva
nástenky k pamätným dňom: MDŽ, Deň boja proti rasovej diskriminácii, Deň zápasu za ľudské práva
Zodp.: triedni učitelia
2. ročník, sexta
účasť na cyklickej interaktívnej prednáške na tému “Duševné zdravie na stredných školách”
školiteľky: odborníčky z Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
2. ročník, sexta
účasť na besede “Kriminalita mladistvých”
školiteľ: pracovník OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
Apríl
4. ročník, oktáva
účasť na besede “Ako zvládať stres”
školiteľky: odborníčky z Centra poradenstva a prevencie v Hurbanove
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
2. ročník, sexta
účasť na prednáške “Šikanovanie mladistvých”
školiteľ: odborník z ROS v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
1. – 4. ročník, kvinta – oktáva
zapojenie sa o akcie organizovanej Ligou proti rakovine “Deň narcisov” v rámci našej školy rozdávaním narcisov
Zodp.: Mgr. Vidovencová
Máj
3. ročník, septima
účasť na besede “Riziká práce v zahraničí a prevencia pred neľudským zaobchádzaním”
školiteľky: odborníčka z OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
3. ročník, septima
účasť na prednáške “Šikanovanie mladistvých”
školiteľ: odborník z OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
1. – 4. ročník, prima – oktáva
nástenky k pamätným dňom: Deň Európy, Deň založenia Amnesty International
Zodp.: triedni učitelia
Jún
2., 3. ročník, sexta, septima
návšteva súdneho pojednávania na Okresnom súde – prevencia kriminality, overenie poznatkov z trestného práva v praxi
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
prima, sekunda, tercia, kvarta
účasť na besede “Šikanovanie mladistvých”
školiteľ: odborník z OR PZ v Komárne
Zodp.: PaedDr. J. Hallerová
+Výchovný poradca – Plán práce
Plán práce výchovného poradcu na školský rok 2024/2025
- poskytovať individuálne konzultácie pre žiakov a rodičov podľa potreby
- viesť konzultačné hodiny pravidelne týždenne pre všetkých žiakov školy
- informovať žiakov štvrtého ročníka a oktávy o VŠ (NŠ): termíny a spôsob podania prihlášok, výška poplatkov za prijímacie konanie, spôsob ich úhrady, termíny prijímacích pohovorov, nároky na prijímacie skúšky, študijné odbory, podmienky štúdia, možnosti uplatnenia absolventa v praxi,…
- informačná služba pre ostatné ročníky – možnosti štúdia na Slovensku prípadne v zahraničí – prehľad VŠ, profilujúce predmety, požiadavky,…
- starať sa o informačné tabule o vysokých škôl a nadstavbových škôl
- pripraviť vyhodnotenie podania prihlášok žiakov na jednotlivé vysoké školy poľa tried a tiež umiestnenia našich žiakov na VŠ
- spolupracovať s ostatnými členmi pedagogického zboru, najmä s triednymi učiteľmi, s príslušným školským zariadením poradenstva a prevencie, s úradmi práce, so sociálnymi partnermi školy, s rodičmi žiakov, záujmovými organizáciami
- zúčastňovať sa na triednických hodinách v jednotlivých triedach so zámerom lepšieho spoznávania žiakov našej školy v záujme čo najskoršej identifikácie nežiaducich javov
- realizovať konzultačno-poradenské služby pre rodičov detí a žiakov zamerané na zlepšenie ich štýlu výchovy a starostlivosti o deti s vývinovými poruchami – s poruchami aktivity a pozornosti a vývinovými poruchami učenia a zabezpečovať kvalitnú kooperáciu školy a rodiny
- v oblasti získavania metodickej pomoci spolupracovať s Centrom poradenstva a prevencie v Komárne (prípadne v iných mestách), detskými integračnými centrami, Metodicko-výskumným kabinetom pre výchovné a psychologické poradenstvo a prevenciu, ŠPÚ, školskými výpočtovými strediskami a inými inštitúciami participujúcimi na výchove a vzdelávaní
- spolupracovať s výchovnými poradcami ZŠ hlavne pri organizovaní prijímacieho konania do prvého ročníka osemročného i štvorročného štúdia na gymnáziu
- spolupracovať s výchovnými poradcami stredných škôl a učilíšť pri riešení disciplinárnych problémov, záškoláctva a mládežníckej kriminality
- podávať informácie o požiadavkách a podmienkach štúdia na osemročnom gymnáziu a štvorročnom gymnáziu na ZŠ
- sprístupňovať všetkým žiakom informácie, ktoré môžu ovplyvniť ich rozhodnutie o budúcom štúdiu alebo kariére a ponúkať im zároveň testovanie zamerané na zisťovanie predpokladov pre budúce štúdium
- vytvárať hodnotovo orientované prostredie školy, v ktorom prevládajú pozitívne interpersonálne vzťahy bez segregačných prejavov, poskytovať žiakom priestor a príležitosti na slobodné vyjadrovanie názorov, na otvorenú a slobodnú diskusiu
- v zmysle Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do r. 2030 podporovať vytváranie vhodných podmienok pre výchovu a vzdelávanie pre všetky deti bez rozdielu s rešpektovaním ich individuálnych osobitostí
- organizovať preventívne programy v škole na rozvoj tolerancie k osobám alebo skupinám osôb odlišujúcich sa znakom podľa zákona o rovnakom zaobchádzaní a kultiváciu a pozitívnu zmenu postojov k nim
- podporovať toleranciu a rozširovať povedomie žiakov o žiakoch so zdravotným znevýhodnením, ktorí sú začlenení v bežných triedach
- podporovať povedomie o schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím, podporovať uznávanie zručností, predností a schopností osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ich prínosu pre pracovisko a trh práce
- posilňovať výchovu k ľudským právam v triede a škole tak, aby sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv
- aktivizovať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam organizovaním besied, súťaží, stretnutí, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
- podporovať rozvoj osobných a sociálnych kompetencií žiakov potrebných k reálnemu uplatňovaniu ľudských práv
- v záujme predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie odstraňovať akékoľvek formy diskriminácie, prejavy xenofóbie a intolerancie v triede a škole
- objasňovať a vysvetľovať všetky nebezpečné dôsledky extrémizmu a radikalizmu v spoločnosti na vyučovacích hodinách občianskej náuky, dejepisu, etickej výchovy, triednických hodín a tiež organizovaním besied, prednášok a rôznych aktivít v tomto duchu
- venovať pozornosť výsledkom Štruktúrovaného dialógu a Panelu mladých – nástroja na konzultovanie, v rámci ktorého mladí ľudia dostávajú možnosť pravidelne sa vyjadrovať k aktuálnym spoločenským témam a zaujímať k nim kritický postoj,
- využívať vo výchovno-vzdelávacom procese informácie a metodické námety orientované na globálne témy a hodnotovú výchovu vo výučbe rôznych vyučovacích predmetov a odborno-metodický materiál Globalizácia, aktívne ľudské práva, radikalizmus, extrémizmus, migračná kríza,
- využívať pri výchove a vzdelávaní manuál k tolerancii a ľudským právam KOMPAS a KOMPASITO, najmä na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy,
- snažiť sa žiakov zapojiť do celoslovenského programu Školy, ktoré menia svet v rámci rozvoja občianskych kompetencií a výchovy k aktívnemu občianstvu a využívať pri výchove a vzdelávaní k tolerancii a ľudským právam Metodickú príručku na občiansku náuku, etickú výchovu,
- monitorovať správanie žiakov a ich zmeny a prípade oprávneného podozrenia na porušovanie ich zdravého osobnostného vývinu bezodkladne zabezpečiť ich aktívnu ochranu
- v súlade s čl. 7 Smernice k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach, pri podozrení na šikanovanie žiaka spolupracovať s rodinou obete i s rodinou agresora, viesť rozhovory so zákonnými zástupcami obete, agresora, svedka, dbať na zachovanie dôvernosti informácií,
- zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch šikanovania či iného rizikového správania na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, triednických hodinách i organizovaním prednášok, besied a pod.,
- spolupracovať s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa venujú témam s problematikou intolerancie a neformálneho vzdelávania mládeže
- ubezpečovať žiakov, že aj pasivita a oddych znamenajú zmysluplné využitie voľného času, dostatočný a kvalitný oddych je dôležitý pre duševné zdravie žiakov
- zabezpečovať ochranu detí pred všetkými formami fyzického alebo psychického násilia, poškodenia alebo zneužitia, zanedbávania alebo nedbalého zaobchádzania, týrania alebo vykorisťovania vrátane sexuálneho zneužívania, obchodovanie s deťmi
- informovať žiakov v spolupráci s centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie o rizikách práce v zahraničí a prevencii pred neľudským zaobchádzaním a otrockou prácou
- v zmysle Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím informovať deti o ich právach a možnostiach pomoci vrátane stimulácie kritických postojov deti k nevhodným mediálnym obsahom hlavne na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy a triednických hodinách,
- využívať text pod názvom Školská socializácia a nové výzvy k prevencii hlavne na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, telesnej výchovy, triednických hodinách,
- v zmysle prevencie a eliminácie násilia páchaného na ženách venovať sa v rámci vzdelávania o ľudských právach aj problematike násilia páchaného na ženách
- dohliadať na to, aby sa výchovno-vzdelávací proces školy realizoval v prostredí podporujúcom zdravie, sebaúctu a dôstojnosť dieťaťa
- vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie v škole, umožniť žiakom prostredníctvom chápajúceho a kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr porozumieť iným kultúram na hodinách dejepisu, občianskej náuky, etickej výchovy, triednických hodinách a tiež organizovaním besied, prednášok, workshopov,
- dôsledne uplatňovať zákaz všetkých foriem diskriminácie a segregácie, eliminovať nežiaduce javy, akými sú priestorové, organizačné, fyzické a symbolické vylúčenie alebo oddelenie rómskych detí a žiakov v dôsledku ich etnickej príslušnosti, všetkých detí a žiakov so znevýhodnením od ostatných detí a žiakov,
- šíriť myšlienky tolerancie, akceptácie odlišnosti a zlepšovanie postojov voči znevýhodnením skupinám obyvateľstva na hodinách etickej výchovy, triednických hodinách,
- realizovať aktivity a besedy o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia
- v zmysle Národného štandardu finančnej gramotnosti viesť žiakov k finančnej gramotnosti v spolupráci s vyučujúcimi na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, triednickej hodiny
- dohliadať na to, aby sa u žiakov vypestovalo protikorupčné správanie hlavne v spolupráci s vyučujúcim občianskej náuky, etickej výchovy,
- protidrogová prevencia
- trvalá spolupráca s nadáciami a inými organizáciami, ktoré nám ponúknu aktivity v tejto oblasti
- individuálne vzdelávanie učiteľov v tejto oblasti štúdiom odbornej literatúry
- výchovne pôsobiť na žiakov školy (aj premietaním videofilmov s takouto tematikou) s cieľom zvýšenia ich informovanosti o drogách, prevencii, závislosti kontaktoch a dôsledkoch drogovej závislosti v spolupráci s vyučujúcimi predmetov: chémia, biológia, etická výchova a na tr. hodinách
- pripraviť akcie pre rodičov: informácie o základných prejavoch narkomanie, symptómoch, ktoré rodičov upozornia, že ich dieťa berie drogu, výchova v rodine ako jediná účinná prevencia
- sexuálna výchova, ochrana pred AIDS
- pokračovať v jednotlivých ročníkoch v súlade s výukou biológie, etickej výchovy, estetiky, na triednických hodinách a akciách tried
- alkoholizmus, fajčenie
- pôsobiť na žiakov jednotlivých ročníkov hlavne na hodinách chémie, biológie, etickej výchovy, estetiky a na triednických hodinách
- spolupráca s rodičmi (triedne schôdzky ZRŠ) v tejto oblasti
- boj proti agresivite
- v spolupráci s triednymi učiteľmi a učiteľmi etickej výchovy, estetiky pôsobiť na žiakov školy v tejto oblasti
- v spolupráci s učiteľmi TV pripraviť pre žiakov školy rôzne športové aktivity s cieľom vhodného využitia voľného času
- zaoberať sa touto problematikou aj na triednych schôdzkach ZRŠ (tr. učitelia)
- záškoláctvo, disciplinárne problémy, mládežnícka kriminalita
- priebežné monitorovanie správania detí a jeho zmeny
- registrácia prípadov
- osobné pohovory s problémovými žiakmi (prípadne spolupráca s rodičmi a pedagogicko-psychologickou poradňou)
- venovať zvýšenú pozornosť slaboprospievajúcim žiakom: spolupráca s triednymi učiteľmi, s vyučujúcimi, rodičmi, prípadne centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie
- pôsobiť v oblasti prevencie a eliminácie rizikového správania, delikvencie a kriminality, záškoláctva, bezpečného používania internetu, ako aj pri podporovaní morálneho a právneho vedomia
- v spolupráci s triednymi učiteľmi a učiteľmi etickej výchovy podporovať zdravie a zdravý životný štýl a posilňovať výchovu žiakov k zdravému životnému štýlu